0
چگونه از چشم های خود مراقبت کنیم؟

چگونه از چشم های خود مراقبت کنیم؟

  • تاریخ انتشار: 21 دی 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

چشم ها

یکی از مهم ترین داشته های ما بینایی است، بنابراین باید در مراقبت از چشمان خود بسیار جدی باشیم.اکثر مردم بیماری های چشمی را حداقل یک بار در طول زندگی تجربه کرده اند. بعضی از این بیماریها جزئی هستند و خود به خود درمان می شوند، ولی برخی از آن ها نیاز به درمان توسط متخصصین را دارند.کدام ترکیبات در تقویت چشم و بینایی موثر اند؟

 

 

چگونه از چشم های خو مراقبت کنیم؟

  • چشم پزشک

سعی کنید اطلاعات بیشتری در مورد چشم‌هایتان به دست آورید و هر چند وقت یک بار به پزشک مراجعه کنید.یادگیری بیشتر درباره مشکلات چشم به شما کمک می کندت تا زودتر بیماری آن را تشخیص دهید و زود تر برای درمان آن اقدام کنید.اگر مشکلات بینایی ندارید، بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سال، هر ۵ الی ۱۰ سال باید به پزشک مراجعه کنید. بین سنین ۴۰ تا ۶۵ سال هر ۲ الی ۴ سال نزد چشم‌پزشک بروید. در سنین بالاتر از ۶۵ سال، مراجعه‌ی سالانه یا هر دو سال یک‌بار به چشم‌پزشک ضروری است.

  • لنز ها

لنزها را بیشتر از 19 ساعت در چشمان خود نگه ندارید.داشتن لنز برای طولانی مدت باعث صدمات بینایی دائمی و ناراحتی شدید چشم‌هایتان می‌شود. هرگز با لنز نخوابید. چشم ها نیاز دارند روزانه مقداری اکسیژن به آن ها برسد و هنگامی که از لنز استفاده می کنید مانع رسید اکسیژن به چشم ها می شوید.

چگونه از چشم های خو مراقبت کنیم؟

  • آرایش چشم هایتان را پاک کنید

 هیچ‌گاه در حالی‌ که چشم‌تان آرایش دارد، به رختخواب نروید؛ چرا که احتمال دارد ریمل یا خط چشم به داخل چشم‌تان رفته و باعث سوزش آن شود.خوابین با آرایش حتی می‌تواند باعث مسدود شدن روزنه‌های چشم‌تان شده و منجر به گل‌ مژه شود. گل‌مژه‌ی حاد نیازمند آنتی‌بیوتیک بوده یا حتی ممکن است نیاز باشد که توسط پزشک برداشته شود.(برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله چرا نباید با آرایش بخوابیم ؟ را مطالعه کنید)

  • عینک های آفتابی

همیشه در زمانی که در محیطِ باز هستید و خورشید می‌ تابد از عینک آفتابی استفاده کنید. به دنبال عینک‌ هایی باشید که دارای ویژگی‌هایی مثل محافظت ۹۹ یا ۱۰۰درصدی در برابر اشعه‌های فرابنفش (UV) هستند.قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر اشعه‌ی فرابنفش باعث آسیب رساندن به بینایی‌تان می‌شود.حتی در زمانی که در سایه قرار دارید، عینک به چشم داشته باشید. اگرچه سایه مقدار زیادی از اشعه‌ی فرابنفش را کاهش می‌دهد اما همچنان تا حدی به چشم شما می‌رسد. هیچ گاه حتی زمانی که عینک به چشم دارید مستقیم به آفتاب خیره نشوید. اشعه‌ی خورشید بسیار قوی است و می‌تواند آسیب‌های جدی به بخش‌های حساس شبکیه وارد کند.

  • خواب کافی

خواب کم باعث خستگی چشم می‌شود. نشانه‌های خستگی چشم عبارتند از سوزش چشم، دشواری در تمرکز، خشکی چشم یا اشک فراوان، دید تار یا دوبینی، حساسیت به نور یا درد در گردن، شانه‌ها و پشت. سعی کنید هر شب به میزان کافی بخوابید تا از خستگی چشم جلوگیری کنید.

  • ورزش کنید

ورزش کردن موجب کاهش بیماری های دیگر از جمله دیابت نیز می شود. با سه بار در هفته ورزش کردن و هربار به مدت حداقل ۳۰ دقیقه‌، احتمال بیماری‌های جدی چشم مثل آب سیاه و تحلیل بافت شبکیه را کاهش دهید.(با کلیک بر روی مقاله آب مروارید چشم چیست؟آن را مطالعه کنید.)

چگونه از چشم های خو مراقبت کنیم؟ هنگام دیدن مانیتور

  • لوازم الکترونیکی

نگاه کردن به صفحه مانیتور و لواز الکترونیکی باعث فشار به چشم و حتی خشک شدن آن می‌شود. تشعشع صفحه نمایش رایانه باعث خستگی ماهیچه‌های چشم می‌شود که یا به خاطر نور بیش از حد یا به خاطر تاریکی زیاد است. اگر نمی‌توانید زمانی که پای رایانه هستید را محدود کنیند، تکنیک‌های استراحت چشم را انجام دهید.

  • نگاه مستقیم به رایانه

نگاه کردن از بالا یا پایین به صفحه‌ی رایانه برای مدت طولانی می‌تواند باعث فشار بیش از حد به چشم‌هایتان شود. رایانه را روی میز و صندلی‌تان را به شکلی قرار دهید که بتوانید به طور مستقیم به صفحه‌اش نگاه کنید.

  • پلک زدن

زمانی که به صفحه‌ی رایانه نگاه می‌کنید کمتر پلک می‌زنید که موجب خشکی چشم می‌شود. تلاش کنید تا آگاهانه هر ۳۰ ثانیه پلک بزنید.

 

تقویت چشم ها با رژیم غذایی

  • ویتامین E

 دانه ها، آجیل ، جوانه گندم و روغنهای گیاهی را وارد رژیم غذایی خود کنید. این مواد غذایی سرشار از ویتامین E هستند ، بنابراین ترکیب برخی از آنها در رژیم غذایی روزانه به شما کمک می کند تا روزانه ویتامین E را دریافت کنید.

تقویت چشم ها با رژیم غذایی

 

  • زینک

 گوشت گاو ،صدف ، بادام زمینی و حبوبات را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این مواد غذایی حاوی روی هستند ، که برای سلامتی چشم شما مهم است.

  • ویتامین C

 پرتقال ، توت فرنگی ، کلم بروکلی ، فلفل دلمه ای و جوانه بروکسل را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این غذاها حاوی ویتامین C هستند که برای سلامتی چشم بسیار مهم است.

  • امگا 3

 یک وعده ماهی که حاوی چربی های امگا 3 است یک یا دو بار در هفته ، مانند ماهی سالمون یا ساردین بخورید. یا اگر طرفدار ماهی نیستید ، یک مکمل روزانه امگا 3 مصرف کنید. 

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری