0
آب مروارید چشم چیست؟

آب مروارید چشم چیست؟

  • تاریخ انتشار: 09 آذر 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

آب مروارید چیست؟

شبکیه لایه ای است حساس به نور در چشم که باعث دریافت پیام های بینایی می شود. در یک چشم سالم و طبیعی نور از عدسی عبور می کند و بر روی شبکیه متمرکز می شود که برای ایجاد یک تصویر دقیق عدسی چشم باید شفاف و به دور از کدری و تیرگی باشد. زمانی که عدسی شفافیت خود را از دست بدهد باعث اختلال در بینایی می شود که به این پدیده آب مروارید یا کاتاراکت می گویند. آب مروارید در مراحل اولیه که فقط بخش کوچکی از عدسی کدر می شود مشکلی را به وجود نمی آورد، اما در اکثر مواقع بخش بیشتری از عدسی درگیر می شود و باعث اختلال در بینایی می شود. سرعت پیشرفت آب مروارید در بین افراد مختلف می تواند متفاوت باشد و طی چند سال می تواند پیشرفت کند. اما سرعت پیشرفت آب مروارید در افراد جوان و یا افرادی که به دیابت دچار هستند بسیار زیاد است. نکته مهمی که وجود دارد این است که آب مروارید از یک چشم سرایت به چشم دیگر ندارد.

 

علائم و نشانه های آب مروارید چیست؟

  • حساسيت به نور
  • كاهش ديد در شب
  • دو بيني در يك چشم
  • تغييرات مكرر نمره عينك
  • محو شدن يا زرد شدن رنگها
  • احتياج به نور بيشتر براي مطالعه
  • تار شدن ديد چشم كه بدون درد است

علائم و نشانه های آب مروارید چیست؟

علت به وجود آمدن آب مروارید چیست؟

 با افزايش سن  عدسي چشم انعطاف و شفافيت خود را از دست مي دهد ساختمان عدسي چشم از آب و پروتئين تشكيل شده است ساختمان پروتئين هاي عدسي چشم به طور دقيق و منظمي قرار گرفته است و باعث شفافيت هرچه بيشتر عدسي مي شود و نور را به طور دقيق از خود عبور مي دهد. با افزايش سن در حقيقت ساختمان منظم پروتئين هاي عدسي چشم دچار اختلال مي شود و با از هم گسيختگي اين ساختمان پروتئيني لكه هاي تيره اي روي عدسي چشم به وجود مي آيد كه با توسعه اين لكه ها عدسي شفافيت خود را از دست مي دهد و در عبور دادن دقيق نور ناتوان مي شود. دانشمندان تا كنون دقيقا به علت اين تغييرات ساختماني عدسي چشم پي نبرده اند ولي سيگار كشيدن و در معرض نور خورشيد قرار گرفتن را از عوامل دخيل در اين روند مي دانند. از طرفي فرسايش عمومي و از هم گسيختگي در اثر مرور زمان هم يكي از دلايل تغيير در پروتئين هاي عدسي چشم ناميده شده است. در زنان نسبت به مردان شايع تر است و در افراد سياهپوست نسبت به افراد سفيد پوست بيشتر ديده مي شود.

از دیگر موارد به وجود آمدن آب مروارید چشم

  • مصرف الكل
  • سيگار كشيدن
  • ضربه به چشم
  • سابقه جراحي چشم
  • مشكلات طبي مانند بيماري قند (ديابت)
  • سابقه جراحت يا بيماري هاي التهابي چشمي
  • قرار گرفتن طولاني مدت و بدون محافظت در مقابل نور آفتاب 
  • سابقه خانوادگي ابتلا به آب مرواريد در بستگان درجه اول و دوم
  • استفاده طولاني مدت از داروهاي  استروئيدي (كورتيكو استروئيدها)

 

چگونه از بیماری آب مروارید چشم پیشگیری کنیم؟

  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • از عینک آفتابی و کلاه لبه دار استفاده کنید تا آفتاب از چشمانتان دور شود.

به طور منظم از چشم مراقبت کنید. بعد از سن 60 سالگی هر یک سال یک بار چشم خود را معاینه کنید. اگر زودتر تحت درمان قرار بگیرید ممکن است جراحی راحت تری داشته باشید. تمامی افراد، اگر زندگی طولانی را سپری کنند، به آب مروارید دچار خواهند شد. هیچ روش علمی و اثبات شده ای وجود ندارد که مانع از ابتلا افراد به این عارضه شوند. پیشرفت آب مروارید با رعایت یک رژیم غذایی سالم نیز می‌تواند کند شود.

درمان آب مروارید چشم

درمان آب مروارید چشم

افراد مبتلا به آب مروارید زود هنگام، متوجه می‌شوند که تغییر عینک، استفاده از عینک آفتابی برای کاهش تابش نور و داشتن نور بهتر برای مطالعه، می‌توانند علائم آب مروارید را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. استفاده از ذره بین برای کار نزدیک و خواندن مطالب چاپی در اندازه مناسب نیز، ممکن است مفید باشد.

بسیاری از آب مرواریدها آزار دهنده نیستند و علائم کمی دارند. در آن شرایط، هیچ درمانی لازم نیست. با این حال، تنها درمان واقعی آب مروارید، جراحی برداشتن عدسی‌های تار شده است. در صورتی که بیمار توانایی انجام فعالیت‌های لازم در زندگی روزمره مانند، رانندگی، خواندن یا دیدن صفحه‌های رایانه حتی با عینک را نداشته باشد، جراحی پیشنهاد می‌شود و انتظار وجود دارد که درجه دید در نتیجه عمل بهبود یابد. پاسخ بیماران به وجود آب مروارید متفاوت است. وجود آب مروارید تنها در یک چشم، ممکن است برای یک بیمار خاص نگران کننده باشد و یا در بیمار دیگری علائم قابل توجهی ایجاد نکند.

اگر چشم، مشکلات دیگری نیز به همراه داشته باشد مانند گلوکوم، دژنراسیون ماکولا، رتینوپاتی دیابتی یا آسیب عصب بینایی، ممکن است عمل جراحی آب مروارید باعث بهبود بینایی نشود.

گاهی اوقات، در صورت جلوگیری از تشخیص یا معالجه مشکل دیگر چشم، مانند دژنراسیون ماکولا یا رتینوپاتی دیابتی، پزشک ممکن است برداشتن آب مروارید را توصیه کند. اگر هر دو چشم مبتلا به این عارضه باشند و جراحی مورد توافق قرار گیرد، جراحی روی چشم دوم به طور کلی حداقل یک هفته پس از چشم اول برنامه ریزی می‌شود. معمولاً گذشت یک دوره بسیار طولانی، بین دو عمل چشم، هیچ آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌کند.

از آنجا که عدسی چشم برای تمرکز دقیق نور بر روی سطح شبکیه ضروری است و برداشتن آب مروارید مستلزم برداشتن عدسی است، جراحی مدرن باعث جدا شدن عدسی و قرار دادن یک عدسی مصنوعی جدید در چشم می‌شود. بررسی جهت اندازه، شکل و قدرت این عدسی، قبل از عمل انجام خواهد شد، تا عدسی‌های خاص در زمان جراحی برای کاشت در دسترس باشند.

در برخی موارد نادر، ممکن است به بیماری آب مروارید ثانویه مبتلا شوید. تاری دید در هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها بعد از عمل بر روی سطح عدسی‌های مصنوعی رشد می‌کنند. این بیماری با لیزر سریعی به نام کپسولوتومی خلفی برطرف می‌شود. این عمل فقط پنج دقیقه طول می‌کشد و بدین شکل است که چشم پزشک از لیزر برای باز کردن عدسی استفاده می‌کند تا مجدداً روشن شود. بینایی باید طی 24 ساعت بهبود یابد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری