0
همه چیز درباره گیاهخواری

همه چیز درباره گیاهخواری

  • تاریخ انتشار: 10 آذر 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

گیاهخواری

گیاهخواری تمرین امتناع از خوردن گوشت (قرمز، ماهیان، غذاهای دریایی) و هر گونه محصول حیوانی است.

مردم معمولاً به دلایل مذهبی، شخصی و یا همچنین مباحث اخلاقی مانند حقوق حیوانات، رژیم گیاهخواری را انتخاب می‌کنند. برخی دیگر تصمیم می‌گیرند که به دلایل زیست‌محیطی گیاهخوار شوند و رژیم گیاهخواری را دنبال کنند، زیرا تولید دام باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود که به تغییرات آب و هوایی منجر می‌گردد و همچنین به مقادیر زیادی آب، انرژی و منابع طبیعی نیاز دارد.

 

انواع رژیم گیاه خواری

  • گیاهخواران لاکتو-اوو(Ovo-Lacto-Vegeterians)

این گروه گوشت قرمز و سفید، ماهی و ماکیان را نمی خورند، اما تخم‌مرغ و محصولات لبنی را مصرف می‌کنند. بیشتر گیاهخواران از این دسته هستند.

  • گیاهخواران اوو(Ovo-Vegeterians)

این گروه گوشت قرمز و سفید، ماهی و ماکیان و محصولات لبنی را نمی خورند، اما تخم‌مرغ را می‌خورند.

  • گیاهخواران لاکتو(Lacto-Vegeterians)

این گروه گوشت قرمز و سفید، ماهی، ماکیان و تخم مرغ را نمی خورند، اما محصولات لبنی مانند پنیر، شیر و ماست را می‌خورند.

  • گیاهخواران مطلق (Vegans)

وگان ها هیچ گونه محصول یا فراورده حیوانی ای مصرف نمی کنند؛ مانند گوشت قرمز یا سفید، ماهی یا ماکیان، تخم مرغ و لبنیات، عسل، موم، ژلاتین و هر گونه مواد اولیه فراوری شده و حیوانی. وگان ها محصولات حیوانی مانند ابریشم، چرم و پشم را نیز استفاده نمی کنند.

  • پسکترین ها(Pescetarians)

این گروه در واقع گیاهخوار نیستند.گوشت قرمز، سفید و ماکیان را نمی خورند، اما ماهی و غذاهای دریایی را مصرف می کنند؛ که اصطلاحا نیمه گیاهخوار یا فلکسترین (Flexeterian) محسوب  می شوند.

  •  پلوترین ها(Pollotarians)

این گروه بسیار شبیه به پسکترین ها و نیمه گیاهخوار هستند که مصرف گوشت قرمز و ماهی را محدود می کنند، اما گوشت مرغ و سایر طیور اهلی را مصرف می نمایند.

 فلکسترین ها (Flexitarians)

این دسته، افراد انعطاف پذیر هستند که رژیمی با پایه گیاهی دارند و گاهی و به طور مناسبتی، گوشت و ماهی می خورند. این افراد نهایت تلاش خود را جهت محدود کردن مصرف گوشت قرمز می کنند و تقریبا یک رژیم کاملا گیاهی دارند.این رژیم اساسا گیاهخواری محسوب نمی شود.

فواید گیاهخواری چیست؟

فواید گیاهخواری چیست؟

  • کاهش وزن

همواره بسیاری از افراد برای از دست دادن چربی اضافه و لاغر شدن به فکر دنبال کردن رژیم گیاهخواری هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که این رژیم غذایی را دنبال می‌کنند معمولا شاخص توده بدنی مناسب‌تری نسبت به سایر افراد دارند. به علت وجود فیبر زیاد در این رژیم شما احساس سیری بیشتری نسبت به سایر رژیم‌ها می کنید.

  • سلامت قلب

گیاهخواران تا یک‌سوم احتمال کمتری دارد که در اثر بیماری قلبی بستری شوند یا بمیرند. البته انتخاب غذا مهم است و نه گیاه خوار بودن یا نبودن. 

  • سکته و چاقی

گیاهخواران در گزینش غذایی خود آگاهانه‌تر عمل می‌کنند، معمولا دچار زیاده‌خوری نمی‌شوند و هنگام انتخاب غذا بر پایه احساسات عمل نمی‌کنند. و این موارد از موثرترین تمرین‌های رژیم‌های لاغری است.انتخاب رژیم وگان می تواند راهکاری عالی برای کاهش خطر ابتلا به چاقی و سکته باشد.

  • افسردگی

طبق تحقیقات، یک گیاهخوار نسبت به نسخه غیرگیاهخوار خود ممکن است شادتر باشد. همچنین محققان کشف کرده‌اند که وگان‌ها در مقایسه با افرادی که گوشت و ماهی مصرف می‌کنند، امتیاز پایین‌تری را در آزمون‌های افسردگی داشته‌اند.

فاکتور تازگی نیز در غذاهای رژیم گیاهخواری، به‌خصوص هنگامی که با مواد ارگانیک تهیه شده باشد، در کاهش افسردگی موثر است. بنابراین می‌توان گفت که گیاهخواری در پاکسازی ذهنی و داشتن افکار مثبت تا حدودی نقش دارد.

  • سلامت پوست

اگر دوست دارید پوستی سالم داشته باشید، باید میزان صحیحی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را با حجم زیادی از آب مصرف کنید. میوه‌ها و سبزیجاتی که گیاهخواران مصرف می‌کنند، مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و میزان کافی از آنتی اکسیدان‌ها است. علاوه بر این، از آنجا که این مواد غذایی بر پایه آب هستند، مصرف آن‌ها به‌صورت خام، کمک بزرگی در دریافت و جذب مواد مغذی به بدن می‌کند.

میزان آنتی اکسیدان بالا در برخی از غذاهای رژیم گیاه خواری نیز شما را از بیماری‌ها در امان نگه می‌دارد و موجب سلامت پوست می‌شود.

همچنین هضم و دفع غذاهای رژیم گیاهخواری برای دستگاه گوارش به‌مراتب آسان‌تر هستند، در زمان کمتری می‌توان آن‌ها را پخت، سالم‌تر هستند و از همه مهم‌تر، پول کمتری برای تهیه آن‌ها باید هزینه کرد. سبزیجات و میوه‌ها نه تنها برای زندگی سالم حیاتی هستند؛ بلکه در حفظ محیط زیست نیز نقشی اساسی را ایفا می‌کنند.

انواع رژیم گیاه خواری

  • آب مروارید چشم

طبق تحقیقات انجام شده،رابطه‌ای‌ قوی بین آب مروارید و رژیم‌های غذایی مصرفی وجود دارد و طبق آن افراد غیرگیاهخوار یا گوشت‌خواران بیشتر در معرض آن هستند و گیاهخواران و وگان‌ها کمتر.

(برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آب مروارید چشم چیست؟ را مطالعه کنید.)

  • پوکی استخوان

نرخ پوکی استخوان در کشورهایی که بیشتر مردم آنها رژیم گیاهخواری دارند، کمتر است. محصولات حیوانی ممکن است واقعاً باعث خروج کلسیم از بدن شوند که باعث کاهش تولید استخوان و درنتیجه پوکی استخوان می‌شود.

  • فشار خون

خیلی وقت پیش، پژوهشگران متوجه شدند که افرادی که گوشت نمی‌خورند، فشار خون پایین‌تری دارند. مطالعات نشان داده است که گیاهخواران و به‌خصوص وگان‌ها، فشار خون پایین‌تری نسبت به افرادی که گوشت می‌خورند، دارند.

غذاهای گیاهی چربی، سدیم و کلسترول پایین‌تری دارند که اثر مثبتی روی فشار خون شما دارد. میوه‌ها و سبزیجات نیز منبع خوبی از پتاسیم است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

(برای کسب اطلاعات بیشتر در باره فشار خون بر روی فشار خون بالا و راه های درمان آن کلیک کنید.)

  • سرطان 

اگرچه تأثیر گیاه‌خواری زیاد نیست اما گیاهخواران با احتمال کمتری خطر ابتلا به سرطان دارند. یک پژوهش نشان داد که در جمعیت‌های کم‌خطر، یک رژیم گیاهخواری خطر ابتلا به سرطان را به‌طور کلی کاهش می‌دهد. بعلاوه، پژوهش متوجه شد که انواع خاصی از رژیم‌های غیرحیوانی، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

 

جایگزین مواد غذایی

  • پنیر: سویا، بادام‌هندی، دیگر آجیل‌ها، مخمر خوراکی
  • شیر: شیرسویا، شیر‌بادام، شیر نارگیل، شیر برنج، شیر کتان
  • گوشت و مرغ و ماهی: توفو، تمپه، ستیان، حبوبات، پروتئین گیاهی، قارچ
  • خورش و یا آبگوشت گوشت گوساله و یا مرغ: خورش یا آبگوشت سبزیجات

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری