0
فشار خون بالا و راه های درمان آن

فشار خون بالا و راه های درمان آن

  • تاریخ انتشار: 17 آبان 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌ های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود. فشار خون‌ بالا کشنده‌ بی‌سر و صدا نامیده‌ می‌شود ، زیرا اکثرا هیچ‌ علامتی‌ ندارد.

  فشارخون‌ به طور طبیعی‌ در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی‌ که‌ دچار بیماری‌ فشارخون‌ بالا است‌، به‌ هنگام‌ استراحت‌ نیز فشار خونش‌ بالاتر از حد طبیعی‌ است.

 

علائم فشار خون بالا چیست؟

سردرد

سرگیجه

تنگی نفس

خون دماغ

گرگرفتگی

تغییرات دید

درد قفسه سینه

وجود خون در ادرار

علت ایجاد فشار خون بالا چیست؟

علت ایجاد فشار خون بالا چیست؟

علل بروز این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده است ولی در برخی عوامل فرد را مستعد ابتلا به فشار خون می کند.

 استرس

 مصرف الکل

 سیگار کشیدن

 چاقی و اضافه وزن

 کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی

 سن‌ بالای‌ ۶۰ سال با افزایش سن احتمال بروز فشار خون افزایش می یابد

 رژیم‌ غذایی‌ حاوی‌ نمک‌ زیاد یا چربی‌ اشباع‌ شده‌ و عدم مصرف میوه و سبزی

 

عوارض فشار خون بالا چیست؟

سکته مغزی، حمله قلبی ، نارسایی قلب و ورم‌ ریه ، نارسایی‌ کلیه و آسیب چشمی و مشکل بینایی از عوارض اصلی فشار خون بالا هستند. 

 

نحوه اندازه گیری فشار خون چگونه است؟

اصولا فشارخون در بخش‌های مختلف سیستم گردش خون متفاوت است ولی در اندازه گیری، فشار خون به دو نوع فشارخون سیستولی و دیاستولی مجزا می شود.

فشار خون سیستولی معمولاً به فشار خونی که در سرخرگ‌ها است گفته می‌شود و فشارخون دیاستولی به فشارخون ورید گفته می شود. معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به‌ وسیله فشارسنج است که با استفاده از ارتفاع جیوه برای اندازه‌گیری فشار خون در حال چرخش در رگ‌ها استفاده می‌کند. فشارخون طبیعی براساس قرارداد برای فشارخون سیستولی پائین تراز ۱۲۰ میلی متر جیوه و برای فشارخون دیاستولی پائین تراز ۸۰ میلی ‌لیترجیوه است. شیوع فشارخون بالا در جوامع گوناگون متفاوت است. (می توانید دستگاه فشار سنج را از داروخانه آنلاین دارورسان تهیه کنید.)

 

کاهش فشار خون بالا همراه با دارو 

افرادی که فشار خون بالا اما بدون عارضه دارند، ابتدا باید آرامش خود را حفظ کنند و دراز بکشند. این افراد باید کاری که به آن مشغول بودند را کنار گذاشته و به آرامی نفس عمیق بکشند. این کار منجر به کاهش استرس می شود و تا حدی به کاهش فشار خون نیز کمک می کند.

از جمله دارو هایی که به کاهش فشار خون کمک می کند:

  • داروی لازکس یا فورزماید (تزریقی)
  • قرص جویدنی کاپتوپریل (دوز 25 یا 50)
  • داوری لابتالول (فقط فرم تزریقی در ایران موجود است)
  • قرص زیر زبانی نیترات در عرض چند دقیقه با گشاد کردن عروق مغز سبب کاهش فشار خون میشود.

 

کاهش فشار خون بالا بدون دارو 

کاهش فشار خون بالا بدون دارو 

  • کاهش وزن

چاقی می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.کاهش وزن،موثر ترین راه برای کاهش فشار خون می باشد.

  • کاهش مصرف سدیم

اکثر مردم روزانه حدودا 3400 میلی گرم سدیم مصرف می کنند. در حالی که مصرف روزانه سدیم باید 2300 میلی گرم (در حالت ایده آل) و در افراد مبتلا به فشار خون بالا، کمتر از 1500 میلی گرم باشد.

  • تغذیه

اجتناب از مصرف غذاهایی که حاوی مقدار زیادی سدیم، چربی های اشباع شده و کلسترول هستند، برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا اهمیت دارد.

  • اجتناب از مصرف الکل و سیگار

مصرف الکل آسیب زیادی به بدن وارد می کند و باید از مصرف زیاد آن خودداری شود.سیگار کشیدن می تواند باعث افزایش فشار خون شود. اجتناب از مصرف دخانیات، برای داشتن فشار خون نرمال ضرورت دارد.

  • استرس

هورمون های استرس یا کورتیزول، باعث انقباض عروق و افزایش ناگهانی فشار خون می شوند. استرس همچنین می تواند منجر به پرخوری، کم خوابی و مصرف بیش از حد مواد مخدر و الکل شود.

  • کلسیم 

رژیم های غذایی سرشار از کلسیم با سطح فشار خون سالم مرتبط هستند. کلسیم را از طریق سبزی های برگ تیره و همچنین لبنیات دریافت کنید.

برای اکثر بزرگسالان ، توصیه کلسیم 1000 میلی گرم در روز است. برای زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال ، 1200 میلی گرم در روز است.

  • منیزیم

استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از منیزیم یک روش توصیه شده برای جلوگیری از فشار خون بالا است.می توانید منیزیم را در رژیم غذایی خود با سبزیجات ، لبنیات ، حبوبات ، مرغ ، گوشت و غلات کامل وارد کنید.

  • عسل

 تاثیر بسیار زیاد عسل بر سطح فشار خون، روزانه و ترجیحا در وعده ی صبحانه و با معده ی خالی ،حداقل دو قاشق چای خوری عسل بخورید.

  • لیموترش ، موز،فلفل قرمز

این سه ماده ی غذایی تاثیر چشم گیری در تنظیم فشار خون دارد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری