0
همه چیز درباره  شیر سویا

همه چیز درباره شیر سویا

  • تاریخ انتشار: 03 آذر 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

شیر سویا 

برخی نوشیدنی‌ها جایگزین‌های مناسبی برای شیرهای لبنی هستند که از آن جمله می‌توان به شیر سویا اشاره کرد، شیر سویا یک نوشیدنی گیاهی، سالم و مقوی است که از سویا درست شده است.

شیر سویا با بافت خامه‌ای که دارد به آشپزی شما تنوع داده است. این نوشیدنی یک مجموعه غذایی سالم، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 ضروری و فلاونوئیدها است. ترکیبات موجود در شیر سویا خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و محافظت‌کننده قلبی دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله هر آنچه درمورد امگا 3 باید بدانید را مطالعه کنید.

 

چرا شیر سویا؟

دلایل زیادی وجود دارد که شما ممکن است در قهوه، اسموتی یا غلات خود به شیر سویا روی آورید. ممکن است، طعم شیر گاو را دوست نداشته باشید یا شیر سویا را نسبت به سایر گزینه‌های غیرلبنی ترجیح دهید.همچنین شما ممکن است به دلایل مختلف، از نظر سلامتی یا کاهش وزن، تمایلی به مصرف لبنیات نداشته باشید. برخی از افراد تحمل لاکتوز را ندارند، به‌عبارتی با هضم لاکتوز موجود در شیر گاو مشکل دارند که می‌تواند منجر به عوارض جانبی ناراحت‌کننده دستگاه گوارش شود. بدون تردید، در این شرایط، نوشیدن شیر گیاهی یک انتخاب عاقلانه است.

خواص شیر سویا 

خواص شیر سویا 

  • فشار خون و دیابت

میزان پایین سدیوم موجود در شیر سویا آن را برای افرادی که فشارخون بالا دارند به گزینه خوبی تبدیل می‌کند؛ کسانی که فشار خون بالا دارند باید همیشه مصرف سدیوم خود را پایین نگه دارند. در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مصرف شیر سویا باعث متعادل شدن فشار خون می‌شود و به عنوان راهی موثر برای بهبود سلامت قلب و عروق شناخته شده است.

  • شادابی پوست 

با وجود میزان زیادی از ویتامین E، شیر سویا به بازسازی سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و نقش یک آب‌رسان را هم دارد. علاوه بر تمام فوایدی که نوشیدن شیر سویا برای ما دارد، می‌توانیم با قرار دادن آن روی پوست صورت و گردن به مدت ۲۰ دقیقه، نتیجه بسیار خوبی به دست بیاوریم. به یاد داشته باشید که این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید تا تاثیر آن را در دراز مدت مشاهده کنید.

علاوه بر این شیرسویا دارای فیتواستروژن (Phytoestrogens) است که فرایند تولید استروژن (Strogen) را در بدن افزایش می‌دهد و با این کار به کاهش خطوط و چین و چروک صورت کمک می‌کند. استروژن همچنین علائم پیری پوست مثل تغییر رنگ و لک پوست را کاهش می‌دهند. همان‌طور که گفته شد سویا دارای آنتی‌اکسیدان است و علاوه بر مبارزه با رادیکال‌های آزاد و تمیز کردن دستگاه گوارش، به شما در داشتن پوست درخشان و شفاف کمک می‌کند.

  • مو

شیر سویا دارای پروتئین، آهن، کلسیوم، فولیک اسید، انواع ویتامین B و پتاسیوم است که همگی برای سلامت مو مفید و ضروری هستند. شیر سویا یک نوشیدنی عالی برای کسانی است که دچار کمبود این مواد غذایی مهم هستند. اگر دچار مشکل ریزش مو هستید. پروتئین، آهن و کلسیوم موجود در شیر سویا موها را قوی‌تر می‌کند و ویتامین B آن درخشندگی مو را افزایش می‌دهد. به علاوه؛ موخوره و زبری نوک مو را درمان می‌کند. غنی بودن از پروتئین شیر سویا را تبدیل به یک نرم کننده عالی می‌کند. می‌توانید شیر سویا را بعد از شستن، مستقیما بر روی نوک موها بزنید تا ساقه موها احیا شوند.

  • منبع آنتی اکسیدان

آنتی‌اکسیدان موجود در شیر سویا می‌تواند فوایدی در برابر بیماری‌های مزمن داشته باشد. توفو که فراورده‌ای از شیر سویا است، دارای میزان قابل توجهی آنتی‌اکسیدان است. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد که این فراورده می‌تواند به جلوگیری از آسیب کبد دربرابر عوامل تخریب کننده، کمک کند. همچنین تحقیقات دیگری نشان داد که آنتی‌اکسیدان موجود در شیر سویا ممکن است بتواند به کاهش علائم یائسگی در زنان، کمک کند.

  • سرطان

 مصرف شیر سویا ممکن است بتواند با کاهش میزان سرم استروژن، خطر ابتلا به سرطان سینه را هم کاهش دهد. سرطان سینه در زنان رایج و با میزان استروژن مرتبط است. خصوصا زنانی که در سنین قاعدگی خود هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. این زنان با مصرف فراورده‌های سویا مثل شیر آن می‌توانند از خواص شیر سویا برای جایگزین کردن استروژن بهره‌مند شوند. نتایج مصرف شیر سویا در آقایان نیز نشان از کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات دارد.

  • پوکی استخوان

 ریسک پوکی استخوان در زنانی که در سن یائسگی هستند بسیار شایع است که معمولا عامل آن کمبود کلسیوم شناخته می‌شود. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی دارای پروتئین حیوانی باعث دفع کلسیوم از طریق ادرار می‌شود. بنابراین پروتئین گیاهی سویا می‌تواند به جذب بیشتر کلسیم، جبران کلسیم از دست رفته و بالا بردن میزان آن در خون کمک کند. مصرف درمانی سویا می‌تواند در حفظ تراکم استخوان مؤثر باشد و خطر شکستگی استخوان را در زنان یائسه کاهش دهد.

مضرات شیر سویا چیست؟

مضرات شیر سویا چیست؟

  • دوران بارداری و شیردهی

اگر در دوران بارداری و شیردهی، بیش از اندازه شیر سویا مصرف کنید، به جنین آسیب جدی وارد می‎شود. خانم‌های باردار باید پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنند و طبق دستور او، شیر سویا را مصرف کنند.

  • نوزادان و کودکان

متخصصان می‌گویند که بهتر است کودکان و نوزادان شیر سویا نخورند، به علت آن‌که ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود.

  • تیروئید

همانطور که اشاره کردیم، فیتواستروژن‌های شیر سویا، ید موجود در بدن را کاهش می‌دهد و باعث کم‌کاری تیروئید می‎شود.

  • آلرژی و حساسیت

ممکن است بعضی از افراد به خوردن شیر سویا حساسیت داشته باشند. اگر بعد از خوردن شیر سویا، علائم غیر طبیعی در خود مشاهده کردید، از مصرف شیر سویا بپرهیزید و به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری