0
علائم پارگی پرده گوش و روش های درمان آن

علائم پارگی پرده گوش و روش های درمان آن

  • تاریخ انتشار: 04 اسفند 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

پرده گوش

پرده گوش که پرده صماخ (tympanic membrane) نامیده می‌شود، پارگی پرده گوش سوراخ یا پارگی در بافت پوست مانند است که مجرای گوش و گوش میانی را از هم جدا می‌ کند. پرده گوش بخشی از گوش است که ارتعاشات را از صدا دریافت می‌کند تا شنوایی را امکان پذیر کند. این عارضه بیشتر در کودکان دیده می‌شود. پارگی پرده گوش ممکن است منجر به کاهش شنوایی شود. همچنین ممکن است گوش میانی شما را در برابر عفونت‌ ها آسیب‌پذیر کند. 

 

علت پارگی پرده گوش چیست؟

  • عفونت

عفونت های گوش به ویژه در کودکان یک علت شایع پارگی پرده گوش است. به هنگام عفونت گوش، مایعات، پشت پرده گوش انباشته میشوند و فشاری که از طریق این مایعات به پرده گوش وارد میشه، باعث پارگی می شود.علت خارش گوش چیست؟

  • تغییرات فشار

آسیب فیزیکی ناشی از تغییرات فشار محیط اطراف بر روی فضاهای هوایی موجود در حفرات بدن انسان میشود این شرایط در اصل، زمانی رخ میدهد که فشار فضای بیرون از گوش، تغییرات قابل توجهی با فضای داخل گوش داشته باشه. فعالیت های که باعث(باروتروما) میشود:غواصی،مسافرت هوایی،رانندگی در ارتفاعات بالا،امواج،ضربه‌های شدید و محکم به گوش

  • جراحت

جراحات هم می توانند موجب پارگی در پرده‌ گوش شوند. هر آسیب که به گوش یا یک طرف از سر وارد شود،می تواند پارگی را ایجاد کند مانند:،ضربه خوردن به گوش یا وارد شدن فشار ناگهانی به اون،آسیب دیدن در حرکت های ورزشی،تصادفات رانندگی

  • جسم خارجی در گوش

داخل کردن جسم خارجی مانند گوش پاک‌ کن، مداد یا گیره موی سر در گوش ممکن است پرده گوش را سوراخ کند. کودکان ممکن است اشیا را به‌طور تصادفی وارد گوش خود کنند. باید در صورت امکان از وارد کردن هر چیزی در گوش خودداری کنید.

  • صداهای بلند

انفجار یا صدای بسیار بلند نزدیک گوش، ممکن است باعث پارگی پرده گوش شود. برای موسیقی‌دانان و کسانی که به موسیقی با صدای بلند زیاد گوش می‌دهند، ممکن است این اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است این افراد ساعت‌ها یا روزها دچار کم شنوایی و زنگ زدن در گوش  شوند.

علت پارگی پرده گوش چیست؟

علائم پارگی پرده گوش چیست؟

گوش درد از شایع ترین علائم پارگی پرده گوشه است که می تواند خیلی شدید هم باشد. این درد می تواند هم ثابت باشه و هم به صورت سینوسی کم و زیاد شود.معمولا، به محض اینکه درد از بین میرورد گوش کم کم توانایی خودش رو از دست میدهد. در این مرحله، پرده گوش، پاره شده است. مایعات آبکی، خون آلود یا چرکی از گوش احتمالا خارج میشود.

نوع پارگی گوش که ناشی از عفونت گوش میانی باشد، معمولا باعث خونریزی می شود. این عفونت های گوش معمولا در افرادی که زیاد سرما می خورند، بیشتر دیده شده.سرما خوردگی و روش های درمان آن

در این حالت امکان دارد  شما شنوایی تان را از دست بدید یا شنوایی‌ شما کاهش یابد. همچنین ممکنه است دچار وزوز گوش یا صدای زنگ زدن در گوش بشید!

 

تشخیص پارگی پرده گوش

  •  نمونه مایعات

پزشک، مایع خارج شده از گوش شما را مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که عفونت در آن باشد، احتمال میدهد که این عفونت باعث پارگی پرده گوش شما شده باشد

  • تست شنوایی

پزشک با تست های شنوایی مخصوص، میزان سطح شنوایی بیمار رو بررسی می کند.

  • اتوسکوپ

با استفاده از وسیله ای مخصوص به نام (سکوپ) که دارای چراغ قوه است، داخل کانال گوش بیمار رو معاینه میکند.

تمپانومتری

 آزمونی برای تشخیص عملکرد گوش میانی و سلامت حرکت پرده گوش بوده و در این تست، پزشک با استفاده از (تمپانومتر) و قراردادن آن در گوش، پاسخ های پرده گوش به تغییرات فشار رو بررسی میکند.

تشخیص پارگی پرده گوش

چگونه پارگی پرده گوش را درمان کنیم؟

  • آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها عفونت هایی را که ممکنه باعث پارگی پرده گوش شما شده باشند را از بین میبر ند. همچنینمی توانند از ایجاد عفونت های جدید هم محافظت کنند.

  • عمل جراحی

در موارد نادر، ممکنه جراحی برای ترمیم پارگی پرده گوش لازم باشد. ترمیم جراحی پرده‌ گوش(تمپانوپلاستی)نام دارد.در این نوع جراحی، جراح بافت هایی از سایر نواحی بدن بر میدارد و به پارگی پرده گوش پیوند میزند.

  • درمان های خانگی

با قرار دادن یک حوله گرم بر روی گوش می توانید مقداری از این درد را تسکین دهید.دقت کنید تا جایی که می تونید از فین کردن و فرو بردن اجسام مختلف به داخل گوش شدیدا خودداری کنید.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری