0
علت خارش گوش چیست؟

علت خارش گوش چیست؟

  • تاریخ انتشار: 06 بهمن 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

خارش گوش

خارش گوش بسیار شایع است و می‌تواند آزاردهنده باشد، اما معمولا مضر نیست.با اینکه گوش یکی از کوچکترین اعضای بدن به شمار می رود اما پر از عصب‌ های حساس است. در نتیجه، خارش گوش یک اتفاق عادی است. گوش‌های شما ممکن است خارش داشته باشد زیرا آنها بسیار حساس هستند. درمان خارش گوش به علت اصلی آن بستگی دارد و ممکن است شامل قطره گوش، آنتی‌بیوتیک‌ها یا تزریق باشد. با این حال، خارش گوش همچنین می‌تواند یک وضعیت پزشکی اساسی را نشان دهد. 

 

خارش گوش نشان دهنده چه بیماری هایی است؟

خارش گوش در فصل بهار بیشتر شایع است که می‌تواند نشان دهنده‌ آلرژی و حساسیت به برخی چیزها باشد. همچنین بعضی از مردم به گوشواره، رنگ مو، هدفون و غیره ممکن است واکنش نشان دهند. اما باید این هم در نظر بگیرید که خارش گوش گاهی ممکن است به دلیل بیماری‌های باکتریایی و قارچی که در اثر عفونت ایجاد می‌شوند، رخ دهد.

 

علت خارش گوش چیست؟

  • آلرژی به مواد غذایی

برخی ازافرادی که مبتلا تب یونجه یا آلرژی به گرده گیاهان هستند ممکن است با خوردن برخی از میوه‌ها و سبزیجات دچار خارش گوش شوند که به سندروم آلرژی دهان معروف است. این مشکل اغلب در فصول آلرژی مانند بهار بیشتر مشاهده می‌شود. این نوع احساس خارش گوش باید به محض بلعیدن آن میوه یا سبزی مخصوص و یا در آوردن آن از دهان از بین برود.افرادی که دچار آلرژی شدید غذایی هستند.

  • فروبردن اجسام به داخل گوش

بسیاری از افراد عادت دارند گوش های خود را پاک یا تمیز کنند. این کار ممکن است باعث التهاب کانال گوش و خراش کانال گوش شود که منجر به خارش گوش می شود. برخی افراد نیز سنجاق قفلی،گوش پاک کن، گیره کاغذ و یا حتی انگشت خود را درون گوش می‌کنند که این کار می‌تواند موجب خراش کانال گوش و خارش آن شود. همچنین این کار می‌تواند باعث ورود باکتری‌ها به مجرای گوش و عفونت گوش نیز شود.

علت خارش گوش چیست؟

  • پسوریازیس و اگزما

گاهی اوقات ضایعات پوستی ناشی از اگزما و یا پسوریازیس ممکن است داخل گوش ایجاد شود. این حالت باعث خارش گوش می شود. اغلب اوقات این ضایعات با کمک قطره های مناسب گوش فروکش کرده و خارش گوش برطرف می شود. اما گاهی اوقات برای از بین بردن این ضایعات ممکن است پزشک مجبور به تجویز قرص های حاوی کورتون شود.

  • آلرژی پوستی

محصولات زیبایی مانند اسپری های مو یا شامپو ها می توانند از عوامل آلرژی های پوستی ناحیه گوش باشند. همچنین استفاده از موادی که حاوی فلز نیکل هستند مثل برخی از گوشواره ها نیز می تواند منجر به آلرژی ناحیه گوش و در نتیجه آن خارش شوند. وسایل پلاستیکی یا فلزی که داخل گوش گذاشته می شوند مانند سمعک نیز می‌تواند باعث راش ها و بثوراتی‌ شوند که به دلیل درماتیت تماسی ایجاد می شود. اولین گام برای خلاصی از این خارش گوش پیدا کردن عامل آلرژی است. تا موقعی که متوجه علت ایجاد آلرژی نشده اید پزشک برای تسکین خارش گوش و جلوگیری از ایجاد صدمات ناشی از خاراندن آن برای بیمار پماد حاوی استروئید تجویز می کند.

  • عفونت گوش

خارش گوش گاهی‌ اوقات ممکن است به دلیل عفونت یا علامتی از بروز آن باشد. باکتری‌ها و ویروس‌ها مرتبط با سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌توانند باعث عفونت گوش شوند. همچنین، اگر آب یا جرم گوش زیادی در گوش جمع شود، می‌تواند باعث عفونت شود.(برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله سرما خوردگی و روش های درمان آن را مطالعه نمایید.)

  • جرم گوش

جرم گوش ماده ای چسبناک است که به طور طبیعی در گوش تولید می شود و یکی از راه های بدن برای پاکسازی سلول های مرده پوست ناحیه گوش و جلوگیری از ورود انواع آلودگی ها به گوش است.گاهی اوقات این جرم بیش از اندازه لازم ساخته می‌شود و می‌تواند منجر به خارش گوش شود. هرگز سعی نکنید جرم اضافی را با کمک گوش پاک کن و یا هر وسیله دیگری از گوش خود خارج کنید. زیرا این کار ممکن است باعث شود جرم ها به عقب رانده شده و در قسمت های انتهایی گوش گیر کنند.

چگونه از خارش گوش جلوگیری کنیم؟

چگونه از خارش گوش جلوگیری کنیم؟

  • جلوگیری از ورود مواد 

از ورود مواد شوینده مانند شامپو یا مواد آلرژی زا به گوش خودداری کنید. ورود این مواد به گوش سبب بروز خارش و حتی عفونت گوش می‌شوند.

  • شنا

اغلب شناگران، گوش هایی آسیب دیده دارند. به دلیل عدم محافظت از گوش، امکان بروز بیماری های زیادی را برای خود ایجاد نکنید. هنگام شناکردن، از محافظ گوش و کلاه استفاده کنید و از شنا در آب‌ های آلوده بپرهیزید.

  • هندزفری

استفاده از هندزفری های دیگران، سبب بروز قارچ هایی در گوش شما می‌شود. این قارچ ها یکی از شایع ترین عوامل ایجاد خارش در گوش هستند و باید جدی گرفته شوند.استفاده از هندزفری های دیگران باعث افزایش بیماری قارچی در گوش می شود.

  • رطوبت

وجود ناکافی چرک و ترشحات در گوش، سبب خارش آن می‌شود. به هیچ عنوان از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش خود استفاده نکنید. هر چقدر رطوبت گوش شما بیشتر باشد بیماری های قارچی و پوستی در آن کاهش می یابد پس با وسواس شدید گوش های خودتون رو با هر وسسیله ای پاک نکنید.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری