0
راهکارهای جلوگیری از چاقی شکم

راهکارهای جلوگیری از چاقی شکم

  • تاریخ انتشار: 11 دی 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

چاقی

تمامی افراد در هر سنی دوست دارند از اندامی متناسب برخوردار باشند و از چاقی به خصوص چاقی های شکمی گریزانند. افرادی که دارای چاقی شکمی هستند همیشه به دنبال راهکاری می باشند که به آنها کمک کند بتوانند شکم خود را کوچک کنند و شکمی صاف و تخت داشته باشند. بعضی از این افراد سعی می کنند با استفاده از ورزش های مختلف، یا رعایت رژیم های غذایی خاص و یا حتی استفاده از قرص های لاغری به نتیجه دلخواه خود برسند. معمولا لاغر شدن به صورت موضعی کار دشواری است بنابراین همه افراد باید سعی کنند که با رعایت نکات لازم از بروز چنین چاقی هایی پیشگیری کنند. 

 

راهکارهای جلوگیری از چاقی شکم

  • مقدار زیادی فیبر محلول بخورید

فیبر محلول آب را جذب می کند و ژلی را تشکیل می دهد که با عبور از دستگاه گوارش شما باعث کند شدن روند گوارش غذا می شود. مطالعات نشان می دهد که این نوع فیبر به شما کمک میکند که بیشتر احساس سیری داشته باشید و کمتر غذا بخورید.

  • خودداری از غذا های حاوی چربی ترانس

چربی های ترانس با پمپاژ هیدروژن در چربی های اشباع نشده مانند روغن سویا ایجاد می شوند. برخی مطالعات میزان بالای چربی ترانس را به افزایش چربی شکم مرتبط کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله همه چیز درباره شیر سویا را مطالعه کنید.

  • کاهش مصرف الکل

الکل می تواند به مقدار بسیار اندک برای شما مفید باشد اما اگر زیاد بنوشید، قطعا بسیار بسیار مضر است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد الکل همچنین می تواند باعث افزایش چربی شکم شود. 

مصرف پروتئین

  • مصرف پروتئین

 دریافت پروتئین بالا باعث افزایش ترشح هورمون سیری که باعث کاهش اشتها و پرشدگی می شود. پروتئین همچنین میزان متابولیک شما را بالا می برد و به شما کمک می کند تا در حین کاهش وزن،توده عضلانی را حفظ کنید. بسیاری از مطالعات مشاهده ای نشان می دهند افرادی که پروتئین بیشتری می خورند نسبت به افرادی که رژیم پروتئین پایینی می خورند ، چربی شکمی کمتری میشود.

  • کاهش استرس

استرس با تحریک غدد فوق کلیوی باعث آزاد شدن هورمون استرس (کورتیزول) در شما میشود که آن هم باعث تولید چربی شکمی میشود.سطح بالای کورتیزول اشتها را افزایش داده و باعث ذخیره چربی های شکمی می شود.از این گذشته،زنانی که از قبل چربی پهلو و شکم زیادی دارند ، در پاسخ به استرس ، تمایل به تولید کورتیزول بیشتری دارند. افزایش کورتیزول بیشتر باعث افزایش چربی در شکم آن ها میشود.

  • خودداری از خوردن غذاهای شیرین

شکر حاوی فروکتوز است که هنگام مصرف بیش از حد به چندین بیماری مزمن مرتبط است. این بیماری ها شامل بیماریهای قلبی ، دیابت نوع ۲ ، چاقی و بیماری کبد چرب میشود. مصرف زیاد قند عامل اصلی افزایش وزن در بسیاری از افراد است. بنابراین برای کاهش و از بین بردن چربی های شکمی مصرف شیرینی و غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید.مقاله کبد چرب چیست؟ را مطالعه کنید.

راهکارهای جلوگیری از چاقی شکم انجام ورش های هوازی

  • انجام ورزش های هوازی

ورزش هوازی موسوم به (کاردیو) روشی مؤثر برای بهبود سلامتی و سوزاندن کالری است. مطالعات همچنین نشان می دهد که این روش یکی از موثرترین اشکال ورزش برای کاهش چربی شکم است.

  • کربوهیدرات ها

کاهش مصرف کربوهیدرات برای از بین بردن چربی ها از جمله چربی شکم می تواند بسیار مفید باشد. رژیم های غذایی با کمتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز باعث از دست دادن چربی شکم در افرادی میشود که اضافه وزن دارند و در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند.

  • ورزش و رژیم غذایی

بسیاری از موارد می توانند به شما در کاهش وزن و چربی شکم کمک کنند ، اما مصرف کالری به میزان کمتر از نیاز بدن به شما برای حفظ وزن کمک میکند. ببینید در روز چه غذاهایی میخورید تا میزان کالری دریافتی خود را بدانید و همچنین میزان کالری سوخته شده از طریق ورزش را بررسی کنید.

  • ماهی های چرب

ماهی های چرب فوق العاده سالم هستند.آنها سرشار از پروتئین با کیفیت بالا و چربی های امگا ۳ هستند که شما را از بیماری ها محافظت می کنند. 

  • خودداری از نوشیدن آب میوه

اگرچه آب میوه ویتامین ها و مواد معدنی بدن ما را تأمین می کند، اما درست به اندازه نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های شیرین دارای قند است. نوشیدن مقادیر زیاد آب میوه ها ممکن است باعث افزایش چربی شکم و سایر بخش های بدن شما شود.

خودداری از نوشیدن آب میوه

  • سرکه سیب

نوشیدن سرکه سیب دارای مزایای سلامتی چشمگیری از جمله کاهش سطح قند خون است. این ماده حاوی اسید استیک است که نشان داده شده در چندین مطالعه حیوانی، باعث کاهش ذخیره چربی شکمی می شود.

  • پروبیوتیک

پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که در برخی غذاها و مکمل ها وجود دارد. آنها دارای مزایای سلامتی زیادی هستند. از جمله بهترین مزایای آنها می توان به بهبود سلامت روده و تقویت عملکرد سیستم ایمنی اشاره کرد. محققان دریافته اند که انواع مختلف باکتری در تنظیم وزن نقش دارند و داشتن تعادل مناسب بین باکتری های روده می تواند به کاهش وزن از جمله از بین رفتن چربی شکم کمک کند.

  • چای سبز

چای سبز یک نوشیدنی فوق العاده سالم است. این ماده حاوی کافئین و آنتی اکسیدان گلیات epigallocatechin (EGCG) است که هر دو به نظر می رسد سوخت و ساز بدن را افزایش میدهند. نوشیدن چای سبز همراه با ورزش کردن باعث افزایش آب شدن چربی شکم میشود.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری