0
چگونه یک قلب سالم داشته باشیم ؟

چگونه یک قلب سالم داشته باشیم ؟

  • تاریخ انتشار: 07 اسفند 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

بیماری های قلبی

بیماری‌ های قلبی و عروقی یکی از دلایل رایج مرگ در دنیا است، اما راه‌ های زیادی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و داشتن قلبی سالم وجود دارد.بیماری قلب و حملات قلبی بزرگترین قاتل انسان ها در سراسر جهان است که سالانه ۱۷ و نیم میلیون نفر را به کام مرگ می فرستد. فارغ از سن و جنس، یک قلب سالم برای زندگی کامل ضروری است. کنترل عوامل خطرزای قلبی و عروقی از طریق انتخاب رژیم غذائی مناسب، فعالیت فیزیکی و پرهیز از مصرف دخانیات می تواند از حملات قلبی و سکته های مغزی پیشگیری کند و ممکن است به آهسته شدن روند پیرشدن قلب کمک کند.

 

چگونه از قلب خود مراقبت کنیم؟

  • خواب کافی

 کم خوابی و عادت‌های بد برای خواب، می‌تواند با بیماری‌ های قلبی و عروقی به شدت مرتبط باشد. کم خوابی یا زیاد خوابیدن می‌تواند باعث بیماری‌ های عصبی، افسردگی و بیماری‌ های جسمی مانند اختلال در میزان قند خون، فشار خون ‌شود که هر کدام از این بیماری‌ها با بیماری‌های قلبی و گرفتگی عروق رابطه مستقیم دارند.فشار خون بالا و راه های درمان آن

  • سیگار های الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی معمولا برای ریه گزینه مناسب تری نسبت به سیگار و دخانیات دیگر محسوب می‌شود. اما سیگارهای الکترونیکی خیلی هم برای قلب بی‌ضرر نیستند. افرادی که سیگار الکترونیکی مصرف میکنند میزان هورمون آدرنالین و علائم استرس اکسیداتیو موجود در بدنشان بیشتر از افرادی است که تا به حال از ان استفاده نکرده‌اند.میزان زیاد آدرنالین می‌تواند باعث فشار خون بالا و تپش قلب شود. استرس اکسیداتیو هم باعث کاهش توانایی بدن در برابر دفع رادیکال‌های آزاد می‌شود. هر دوی این عوامل باعث بیماری‌های قلبی می‌شوند. 

چگونه از قلب خود مراقبت کنیم؟

  • پیاده روی

هر چقدر که یک فرد سریع‌تر راه برود خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی در او کاهش می‌یابد!افراد میان‌سالی که آرام پیاده‌روی می‌کنند، نسبت به کسانی که سریع پیاده‌روی می‌کنند، ۲ برابر بیشتر بر اثر بیماری‌ های قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

  • رژیم لاغری پی در پی

رژیم‌های غذایی پی‌درپی که باعث می‌شوند شما وزن کم و دوباره اضافه کنید، را به نام رژیم‌های یویو می‌شناسند. رژیم یویو می‌تواند علاوه بر فرم بدن بر سلامت قلب شما هم تاثیر منفی بگذارد؛ خصوصا وقتی بعد از یائسگی باشد.

  • مدیتیشن

مدیتیشن می‌تواند علاوه بر ریلکس کردن بدن و آرام کردن ذهن، نقش موثری در کاهش خطر بیماری‌های قلبی هم داشته باشد. تمرکز بر روی نفس کشیدن و همچنین بر روی تکرار عباراتی که در مدیتیشن گفته می‌شود باعث کاهش استرس، تنش و افسردگی می‌شود. استرس و احساسات منفی دیگر می‌تواند بر احتمال بروز بیماری‌های قلبی افراد بیافزاید.

walking

  • رژیم غذایی سالم

برای جوان نگه داشتن قلب، باید میزان کالری مصرف شده با میزان کالری سوزانده شده در تعادل باشد. در این زمینه ترکیب ورزش با یک رژیم غذائی متعادل شامل مقدارکافی میوه ها و سبزی ها، غلات کامل، گوشت بدون چربی، ماهی و حبوبات، در کنار محصولات بدون چربی یا کم چربی، مارگارین ها یا روغن های اشباع نشده مثل روغن آفتابگردان ذرت و زیتون توصیه می شود.

  • کاهش مصرف نمک

برای داشتن فشارخون سالم لازم است که نمک را از روی میز غذای خود حذف کنید و در آشپزی نیز سعی کنید از نمک کمتری استفاده کنید. اگر فقط چند بار غذای خود را بدون نمک بچشید، می‌توانید به‌طور کامل آن را از رژیم خود حذف کنید.

 

کیوتن و سلامت قلب

کوآنزیم Q10 پیش ساز ویتامینی است که به صورت طبیعی در غشای سلولی و میتوکندری به میزان زیادی وجود دارد. و به عنوان آنتیاکسیدان قوی در برداشت رادیکال‌های آزاد عمل میکند. این کوآنزیم در تولید انرژی برای سلول های عضلانی قلب نقش اساسی دارد. که تجویز کوآنزیم Q10 در کسر جهشی بیماران دچار نارسایی قلب تاثیر بسزایی دارد. پس برای سلامت قلب، کیوتن بخورید.کوکیوتن CoQ10 و فواید شگفت انگیز آن

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری