0
اهمیت مصرف کلسیم

اهمیت مصرف کلسیم

  • تاریخ انتشار: 06 آذر 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

کلسیم

 بدن ما برای ایجاد استخوان‌های مستحکم به کلسیم نیاز دارد، همچنین کلسیم در بسیاری از فعالیت‌های مهم بدن نقش دارد. تقریبا تمام کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخیره می‌شود، یعنی عضوهایی که کلسیم ساختار و سختی آنها را تامین می‌کند.

ما به کلسیم نیازداریم تا عضلاتمان بتوانند حرکت کنند و اعصابمان بتوانند پیغام خود را از مغز به قسمت‌های مختلف بدن انتقال دهند. علاوه بر این کلسیم به عروق خونی کمک می‌کند تا خون را در بدن جریان دهند. همچنین، به هورمون‌ها و آنزیم‌ها اجازه می دهد تا در خون ترشح شوند و از این طریق فعالیت خود را در تمام بدن انجام دهند.

 

کمبود کلسیم چه خطری دارد؟

کمبود کلسیم در کودکان سبب کاهش رشد استخوان ها و در بزرگسالان باعث پوکی استخوان و کاهش توده استخوانی می شود.

 

علائم کمبود کلسیم چیست؟

  • تشنج
  • خواب رفتن انگشت‌ها
  • ضربان غیر طبیعی قلب که در صورت عدم انجام اقدامات لازم گاهی می‌تواند به مرگ منجر شود.

تاثیرات کلسیم در بدن

تاثیرات کلسیم در بدن

  • سلامت استخوان ها و پوکی استخوان

استخوان‌ها در دوران رشد و حتی تا سن 30 سالگی نیاز به مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D برای ایجاد استحکام کافی در بافت خود دارندtبعد از آن، استخوان‌ها به تدریج کلسیم خود را از دست می‌دهند، ولی می‌توان این روند را با دریافت میزان کافی کلسیم روزانه، داشتن سبک زندگی سالم و فعالیت فیزیکی مناسب برای استخوان‌ها مثل دویدن و راه رفتن کاهش داد.

پوکی استخوان به کاهش بافت استخوانی در استخوان‌ها گفته می‌شود که در موارد شدید می‌تواند باعث شکستگی استخوان‌ها حتی به‌طور خودبه‌خودی شود.مصرف کلسیم و ویتامین D، خطر ایجاد پوکی استخوان و شکستگی در سالخوردگی را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

  • سنگ کلیه

بیشتر سنگ‌های کلیه از جنس اگزالات کلسیم هستند. مطالعات نشان می‌دهند دریافت بیش از حد کلسیم از طریق مکمل‌های کلسیم با افزایش خطر ایجاد سنگ کلیه به‌خصوص در افراد مسن ارتباط دارد.

  • فشار خون

 مصرف کافی و توصیه‌شده کلسیم می‌تواند خطر ایجاد پرفشاری خون را کاهش دهد.

(برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله فشار خون بالا و راه های درمان آن را مطالعه کنید.)

 تامین کلسیم شربت اوستی کپ ویواتیون 

مکمل های کلسیم 

یکی از مکمل های مناسب برای تامین کلسیم شربت اوستی کپ ویواتیون است که شامل یک مجموعه مواد معدنی ویژه با کلسیم، منیزیم، ویتامین D3، ویتامینK، روی و منگنز است که به حفظ استخوان و دندان کمک می کند. و باید بعد غذا میل شود.

(برای مطالعه زینک و نقش آن در سلامتی انسان بر روی آن کلیک کنید.)

 این فرمول همچنین حاوی ویتامین C است که به شکل طبیعی با تحریک تولید کلاژن، برای عملکرد بهتر استخوان ها و دندان ها کمک می کند. این مکمل، ویتامین D را فراهم می کند که به جذب طبیعی کلسیم و فسفر کمک می کند. وجود این ویتامین برای جذب کلسیم ضروری است.
در اوستی کپ منیزیم نیز وجود دارد. منیزیم ماده معدنی است که نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان ها دارد. این ماده به افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از شروع پوکی استخوان کمک می کند. بیشتر افراد منیزیم کافی در رژیم های غذایی خود ندارند.
دیگر ماده موجود در این مکمل، ویتامین K است که به حفظ توده و قدرت استخوان کمک می کند. ویتامین K استئوکلسین، پروتئینی که باعث تجمع کلسیم در استخوان ها و دندان ها می شود، را فعال می کند و به این ترتیب جذب کلسیم به استخوان و دندان افزایش می یابد. از طرف دیگر کلسیفیکاسیون بافت های نرم را کاهش می دهد. ویتامین K باعث فعال شدن پروتئین GLA می شود که از تجمع کلسیم در بافت های نرم مانند کلیه ها و عروق خونی جلوگیری می کند.
اوستی کپ همچنین حاوی ایپریفلاون است که ممکن است به حفظ متابولیسم استخوان سالم کمک کند. ایپریفلاون همچنین از کلاژن نوع I و تشکیل ماتریکس استخوانی معدنی پشتیبانی می کند.

اوستی کپ ویواتیون،در ایران و توسط شرکت دارویی پوراطب، تحت لیسانس ویتافارمد سوئیس تولید می شود. توصیه می شود بزرگسالان روزانه دو قرص در دو وعده بعد از غذا از این مکمل استفاده کنند.

 

مواد غذایی حاوی کلسیم

  • اغلب غلات
  • شیر، ماست و پنیر منابع اصلی کلسیم 
  • انواع ماهی‌ها مثل ماهی آزاد و ساردین
  • کلم‌پیچ، بروکلی و گل‌کلم منابع گیاهی کلسیم

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری