0
همه چیز درباره از بین بردن لک های صورت

همه چیز درباره از بین بردن لک های صورت

  • تاریخ انتشار: 22 اسفند 1400
  • نویسنده: هانیه عرب
  • دیدگاه 0

لک های صورت چگونه ایجاد می‌شوند؟

کک و مک‌ها و لک های صورت به دلیل ایجاد رنگدانه ملانین به مقدار بیش از حد معمول در بعضی از نقاط پوست ایجاد شده و پس از به وجود آمدن آن‌ها، ملانوسیت‌ها یا سلول های رنگ‌دانه ای تکثیر نمی‌شوند.کک و مک عموما در افرادی شیوع پیدا می کند که پوستی روشن و سفید، موها و چشمانی رنگی دارند. کک و مک های‌تان در تابستان بیشتر و پررنگ تر از فصل های دیگر است. یکی از مهمترین عواملی که سبب به وجود آمدن کک و مک می شود عملکرد نامنظم کبد است و بر اثر وارد شدن مواد زائد به خون و کبد بروز می کند.

 

انواع لک های صورت کدامند؟

کک و مک ساده (لنتیگو سیمپلکس)

این نوع از کک و مک ها لکه‌های رنگی تیره‌ای هستند که در پوست از طریق ژنتیک‌ منتقل می‌شوند. لنتیگو یک لکه رنگ تیره با حاشیه منظم دارد. لنتیگو ممکن است در هر قسمتی از بدن ظاهر شود و اغلب بر اثر صدمات ناشی از در معرض قرار گرفتن آفتاب یا قرار گرفتن در نزدیکی اشعه ماورابنفش بروز می‌کند. انواع متعددی از لنتیگو وجود دارد اما شایع‌ترین نوع آن لنتیگو سیمپلکس نامیده می‌شود.

 

کک و مک ناشی از آفتاب سوختگی (سولار لنتیگو)

سولار لنتیگو نوعی آسیب‌دیدگی دائمی پوست است و به صورت لکه‌هایی با رنگ تیره‌تر از پوست، حاشیه‌های نامنظم و اندازه کمی بزرگ‌تر از قطر یک مداد نمایان می‌شوند. این نوع از کک و مک در نواحی در معرض قرار گرفته با نور خورشید بوجود می‌آید و بیشتر بر روی دست ها ظاهر شده و اندازه لکه های آن از ۵ میلی متر تا ۲ سانتی متر است.

همه چیز درباره کک و مک صورت

عوامل مختلف بروز کک و مک

  • وراثت

  • افزایش سن

  • تغذیه ناسالم

  • استرس و تنش

  • مشکلات هورمونی

  • مواجهه‌ی طولانی مدّت با نور خورشید

 

راه های پیشگیری از بروز لک های پوستی کدامند؟

  • خودداری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید

  • محافظت از پوست در زمان مواجهه با نور خورشید

  • مصرف کرم‌های حفاظتی در برابر پرتوهاي ماوراء بنفش

 

عوارض لک های پوستی چیست؟

این لک ها هیچ خطری برای سلامتی فرد و نیز قابلیت تبدیل شدن به لکه‌های سرطانی را ندارند.در موارد اندکی که کک و مک با آثار بیماری‌های ارثی نادری همچون اگزرودرما پیگمنتوسام یا نوروفیبروماتوزیس همراه باشند لازم است بیماری اصلی پیگیری و درمان شود.

همه چیز درباره کک و مک صورت

روش های درمان کک و مک

لیزر درمانی

انواعی از لیزرها وجود دارند که در جهت کاهش یا رفع کامل انواع مختلف کک و مک و خال‌ها و لکه‌های پوستی استفاده می‌شوند. ميزان ماندگاری نتایج این روش درمان لک صورت و کک و مک به نوع لیزر مورد استفاده و نوع لکه‌های پوستی که مورد درمان قرار گرفته است، بستگی دارد. از مهمترین مزایای استفاده لیزر این است که اشعه لیزر تنها بر روی کک و مک تمرکز کرده و به سایر نواحی پوست تاثیری نخواهد داشت. همین ویژگی باعث می‌شود لیزر و بدون عارضه باشد. 

لایه برداری با مواد شیمیایی

این روش درمانی برای رفع لکه‌های رنگی پوست (خال‌های تیره) که در اثر نور آفتاب ایجاد شده است و یا سایر عوارض پوستی مثل جوش، آکنه، چروک‌های ریز، جای زخم ناشی از آکنه و پوست زبر و خشن که در اثر آفتاب یا پیری به وجود آمده است بسیار موثر خواهد بود.در این روش، ابتدا ماده مورد نظر با غلظت بیشتری بر روی کک و مک‌ها مالیده می‌شود و سپس تمام سطح پوست با این ماده پوشانده می‌شود.

استفاده از کرم‌های سفید کننده

این کرم ها حاوی ماده‌ای به نام هیدروکوئینون و یا آنتی اکسیدان‌هایی مثل آلفا هیدروکسی اسیدها، ویتامین C، رتینوئیدها و آزلائیک اسید می‌باشند. البته قبل و بعد از استفاده از این روش باید حتماً از پوست در برابر نور آفتاب محافظت شود. 

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری