0
پریودنتیت یا التهاب لثه چیست؟

پریودنتیت یا التهاب لثه چیست؟

  • تاریخ انتشار: 13 بهمن 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

پریودنتیت چیست؟

پریودنتیت به معنای التهاب در اطراف دندان است. میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها به سطح دندان و پاکت های اطراف آن چسبیده و تکثیر می شوند. سپس به مرور زمان، با واکنش سیستم ایمنی بدن و آزاد شدن سموم، التهاب ایجاد می شود.Periodontitis عفونت جدی لثه بوده و دلیل آن باکتری هایی است که روی دندان ها و لثه ها وجود دارد. با پیشرفت پریودنتیت، استخوان های پشتیبان و دندان های شما دچار آسیب می شوند. اگر این بیماری به موقع درمان و بهداشت مناسب دهان و دندان حفظ شود، می توان آسیب را متوقف سازد و بهبود یابد.عدم درمان پریودنتیت در نهایت می تواند منجر به از دست رفتن دندان شود. علاوه بر این خطر سکته، حمله قلبی و سایر مشکلات سلامتی نیز افزایش می یابند.

 

علت به وجود آمدن پریودنتیت چیست؟

باکتری های موجود در دهان شما تکثیرمی شوند و ماده ای را تشکیل می دهند که به پلاک دندان معروف است.اگر با مسواک زدن پلاک را برندارید، باکتری ها با گذشت زمان مواد معدنی را با پلاک رسوب کرده و سفت می شوند.این رسوب معدنی تحت عنوان تارتار شناخته می شوند که رشد اکثر باکتری ها را به سمت ریشه دندان ترغیب می کند.پاسخ ایمنی بدن به این رشد باکتری منجر به التهاب در لثه های شما می شود.اتصال لثه به ریشه دندان به مرور زمان مختل شده و ممکن است که پاکت پریودنتال میان لثه و ریشه ایجاد شود.باکتری های بی هوازیِ مضر در این پاکت ها تکثیر یافته و سمومی را آزاد می کنند که برای لثه ها و دندان ها مضر بوده و می توانند ساختارهای استخوان پشتیبان را از بین ببرند.
علاوه بر بهداشت دهان و دندان عواملی دیگری چون مصرف سیگار،دیابت نوع دو، چاقی،تغییرات هورمونی ، HIV یا سرطان خون،داروهایی که باعث کاهش جریان بزاق در دهان شما می شوند،ژنتیک،کمبود ویتامین C همه این موارد سبب به وجود آمدن التهاب لثه نیز می شوند.(مقاله بهداشت دهان و دندان را مطالعه کنید.)

 

علائم بیماری پریودنتیت چیست؟

  • خونریزی لثه‌ها
  • تنفس نادرست
  • لق شدن دندان‎ ها
  • لثه‎ های متورم شده
  • حساس شدن لثه‎ ها
  • احساس درد هنگام جویدن
  • لثه هایی به رنگ قرمز تیره
  • به وجود آمدن فضا بین دندان‎ ها
  • به وجود آمدن چرک بین دندان‎ ها و لثه‎ ها
  • تغییر حالت روی هم قرار گرفتن دندان ها هنگام گاز زدن
  • افتادگی لثه ها که موجب می‌شود دندان ها بلند تر از آنچه هستند به نظر برسند

پریودنتیت چه مراحلی دارد؟

پریودنتیت چه مراحلی دارد؟

  • التهاب لثه

 یکی از اولین نشانه های التهاب لثه این است که لثه های شما هنگام مسواک زدن و یا کشیدن نخ دندان خونریزی می کنند.علاوه بر این ممکن است که متوجه تغییر رنگ دندان های خود شوید که به این پلاک می گویند. پلاک تجمع باکتری ها و بقایای مواد غذایی روی دندان های شما است. اگرچه باکتری ها همیشه در دهان شما وجود دارند اما تنها در شرایطی مضر خواهند بود که شما اجازه به افزایش و تجمع چشمگیر آنها دهید. اما با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور منظم می توانید از بروز این اتفاق جلوگیری کنید.

  • بیماری زودرس پریودنتیت

در ابتدای این بیماری لثه های شما تحلیل رفته یا از دندان ها فاصله می گیرند و بدین ترتیب پاکت ها کوچکی میان لثه و دندان ها تشکیل می شود. پاکت ها باکتری های مضری را در خود جای داده اند. از این رو، سیستم ایمنی سعی می کند که با این عفونت مبارزه کند و بافت لثه شروع به عقب نشینی می کند. هنگام مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و احتمالا با از دست دادن استخوان، لثه شما دچار خونریزی خواهد شد.

  • بیماری پریودنتال متوسط

در این مرحله علاوه بر خونریزی، در اطراف دندان ها نیز احساس درد نموده و لثه ها دچار تحلیل خواهند شد. دندان های شما نیز به تدریج شل خواهند شد. عفونت همچنین می تواند در این مرحله از بیماری منجر به پاسخ التهابی در کل بدن شما شود.

  •  بیماری پریودنتیت پیشرفته

در این مرحله از بیماری بافت همبند دندان های شما را در جای خود خراب می کند. لثه ها، استخوان ها، و بافت هایی که از دندان های شما پشتیبانی می کنند از بین خواهند رفت. اگر به پریودنتیت پیشرفته مبتلا شوید، ممکن است هنگام جویدن غذا احساس درد شدید شوید همچنین علائمی چون بوی بد دهان را تجربه کنید. با این سطح از بیماری احتمالا تمامی دندان های خود را از دست خواهید داد.

خرید محصولات بهداشت دهان و دندان از داروخانه آنلاین دارورسان.

روش های درمان Periodontitis

روش های درمان Periodontitis

  • بهداشت دهان و دندان

 1-دندان های خود را روزی دو بار با یک خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.2-استفاده از مسواک برقی را در نظر بگیرید که در تمیزی دندان شما موثر تر است3-برای پاک کردن پلاک ها از لابلای دندانها حداقل روزی یک بار نخ دندان استفاده نمایید.4-حداقل سالی دو بار برای معاینه دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید.5-سیگار کشیدن و استعمال دخانیات را به حداقل برسانید.

  • تمیز کردن حرفه ای دندان ها

در طی یک روند تمیز کردن حرفه ای، دندانپزشک شما تجمع پلاک و تارتار را از روی دندان ها و ریشه ها برداشته و سپس دندان های شما را صیقل می دهد. در نهایت برای معالجه از فلوراید استفاده می کند. هر پاکت پریودنتال که تشکیل شده باشد می تواند نیاز به تمیز کردن عمیق داشته باشد تا بتواند به خوبی بهبود یابد. یکی از روش ها در این درمان، اسکیلینگ (scaling) است که تارتار تراشیده شده و لکه های ناصافی که روی ریشه دندان ها تمایل به جمع شدن باکتری ها را دارند از بین می روند.

  •  آنتی بیوتیک ها

 آنتی بیوتیک ممکن است به صورت دهان شویه، ژل و یا قرص ها و کپسول های خوراکی باشد که پزشک آن هارا برای جلوگیری از این بیماری تجویز می کند.

  • مراجعه به دندانپزشک

پس از چند هفته و سپس هر سه تا شش ماه به دندانپزشکی مراجعه کنید تا بتوانید پیشرفت این بیماری را ارزیابی کنید. اگر پاکت های پریودنتال هنوز وجود داشته باشند، او ممکن است گزینه های درمانی دیگر نظیر جراحی را توصیه نماید.

  • عمل جراحی 

اگر التهاب در مکان هایی باشد که با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان نتوان به آنها دسترسی یافت، دندانپزشک ممکن است یک روش جراحی را به نام فلپ برای تمیز کردن رسوبات زیر لثه توصیه نماید. در این درمان که با بیهوشی انجام می شود، لثه ها برداشته شده و ریشه دندان ها تمیز می شوند. در نهایت، پس از اتمام درمان، لثه ها در جای خود بخیه زده می شوند. اگر بیماری شما به حدی پیشرفت کرده باشد که استخوان ها را از دست داده باشید، دندانپزشک ممکن است از همزمان با جراحی فلپ از پیوند استخوان نیز برای بازسازی استخوان از دست رفته بهره برد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری