0
بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان

  • تاریخ انتشار: 12 آبان 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

اهیمت بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان امری ضروری است که زیبایی دهان و همچنین سلامت شما را تضمین می کند. مسواک و نخ دندان دو عنصر اصلی در سلامت دهان و دندان می باشد که باید به طور روزانه به صورت صحیح مورد استفاده قرار گیرد . با رعایت نکات ساده روزانه و به طور پیوسته می توانید از پوسیده شدن دندان ها و از بین رفتن آن ها جلوگیری کنید،این امر در نهایت می تواند از هزینه های سنگین درمان پوسیدگی های دندان جلوگیری کند. با بهداشت دهان و دندان به گونه ای که با داشتن خمیردندان و مسواک و همچنین نخ دندان و استفاده ی آن ها به طور روزانه از هزینه های دندانپزشکی و درمان بیماری های مربوط به دندان در امان باشید.

 

مسواک 

دندان های خود را روزی دوبار مسواک بزنید 

هنگام مسواک زدن عجله نکنيد. براي تميز کردن و بهداشت دهان و دندان خود وقت بگذاريد و با دقت انجام دهید.

استفاده از وسیله های مناسب

 از يک خميردندان حاوي فلورايد و يک مسواک با پرزهاي نرم که به خوبي با دهان شما سازگاري داشته باشد، استفاده کنيد. دقت کنيد که مسواک‌هاي برقي يا مسواک‌هايي که با باتري کار مي‌کنند خيلي بهتر از مسواک‌هاي معمولي مي‌توانند پلاک‌ها را تميز کنند و از بروز بيماري‌هاي خفيف لثه جلوگيري نمايد.

وسیله های خود را تمیز نگه دارید 

هميشه بعد از پايان مسواک زدن دندان‌ها، مسواک خود را کاملاً با آب بشوييد. مسواک را به صورت صاف و مستقيم بگذاريد و اجازه دهيد تا قبل از استفاده بعدي، در معرض هوا خشک شود. سعي کنيد مسواک خود را در داخل جامسواکي با فاصله از مسواک‌هاي ديگر بگذاريد تا آلودگي احتمالي آنها به هم منتقل نشود. مسواک خود را در داخل پوشش يا ظرف‌هاي دربسته نگه نداريد، زيرا اين کار باعث افزايش رشد باکتري‌ها، قارچ‌ها و مخمر‌ها بر روي سطوح مسواک شما خواهد شد.

درست مسواک بزنید

مسواک را با يک زاويه کوچک در دست نگه داريد، به‌طوري که پرزهاي آن به طرف ناحيه محل اتصال لثه به دندان‌ها (خط لثه) قرار بگيرد. سپس مسواک را به آرامي و با حرکات کوتاه به طرف عقب و جلو حرکت دهيد. دقت کنيد که حتماً سطوح خارجي، داخلي و روي‌دندان‌ها و نيز روي سطح زبان خود را مسواک بزنيد.

روش مناسب برای مسواک زدن

نخ دندان

آرام و با حوصله از نخ دندان استفاده کنید

نخ دندان را به آرامی و با حرکت مالشی بین دندان‌های خود بکشید. نخ دندان را محکم روی لثه‌ها نکشید. سعی کنید وقتی که نخ دندان به خط لثه می‌رسد، آن را به سمت یکی از دندان‌ها خم کنید.

 

مراقبت از زبان

تمیزکننده یا ساینده زبان در پشت بعضی مسواک‌ها وجود دارد. از آنجایی‌که مسواک زدن باکتری‌های روی زبان را از بین نمی‌برد، حتماً زبان را نیز پس از مسواک زدن تمیز کنید تا هم باکتری‌ها را از دهان به بیرون فرستاده باشید و هم دهانی خوشبو داشته باشید.

 

دهانشویه

دهان‌شویه در فضاهایی نفوذ می‌کند که نه با مسواک و نه با نخ دندان نمی‌توان آن نقاط را تمیز کرد و دهان‌شویه ذرات تحریک‌کننده‌ی خط لثه و عامل بروز ناراحتی‌های لثوی را از بین می‌برد. بنابراین دهان‌شویه را حتی وقتی عجله دارید فراموش نکنید.

استفاده مداوم از نخ دندان

روش های خانگی مراقبت از دهان و دندان

سرکه سیب 

سرکه سیب را صبح‌ها قرقره کنید و سپس مسواک بزنید. سرکه سیب به رفع لکه‌های دندان، سفید شدن دندان‌ها و از بین بردن باکتری‌های دهان و لثه کمک می‌کند.

شیر و سلامت دهان و دندان

شیر یکی از منابع اصلی مواد قندی در رژیم غذایی است، اما نباید به این بهانه از نوشیدن شیر خودداری کنید. چرا که شیر در واقع به حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. قند شیر از نوع لاکتوز است که کمترین آسیب را به دندان‌ها می‌زند. از این گذشته کلسیم موجود در شیر دندان‌های شیری و دائمی را محکم و قوی می‌کند. به علاوه اگر غذاهای عامل پوسیدگی دندان مانند شیرینی را با شیر میل کنید، شیر از آسیب دیدن دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

 

اهمیت بهداشت دهان و دندان چیست؟

  • جلوگیری و رفع بوی بد دهان
  • جلوگیری از رشد باکتری ها در دهان
  • جلوگیری از پوسیدگی و از بین رفتن دندان
  • جلوگیری از لزوم هزینه دندانپزشکی بالا
  • ظاهر زیبا، کمک و اصلاح طرح لبخند

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری