0
توصیه های عمومی برای داشتن پوستی سالم  و شاداب

توصیه های عمومی برای داشتن پوستی سالم و شاداب

  • تاریخ انتشار: 19 دی 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

پوستی سالم و شاداب

پوست دمای بدن را تنظیم می کند، تعادل مایعات را حفظ می کند و ریزش رطوبت را کنترل می کند. همچنین به عنوان مانع عمل می کند، احساس درد را به ما منتقل می کند تا ما را در معرض خطر قرار دهد و ما را در برابر اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید (UV) محافظت می کند.عوامل زیادی بر روی پوست ما تأثیر می گذارد. ژنتیک، پیری، هورمون ها و شرایطی مانند دیابت عوامل داخلی هستند که بر پوست تأثیر می گذارند. بعضی از اینها را نمی توانید تحت تأثیر قرار دهید، اما بسیاری از عوامل بیرونی وجود دارند که می توانید از آن استفاده کنید.

 

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

  • نور خورشید

اشعه ماوراء بنفش (UV) مهم ترین علت پیری پوست است. این اشعه می تواند باعث تخریب لایه کلاژن پوست، ایجاد چین و چروک، ایجاد لک های قهوه ای رنگ پوستی و البته سرطان پوست گردد. برای این منظور باید با کرم و لوسیون ضدآفتاب با SPF حداقل ۱۵ و یا بیشتر، نقاطی از پوست مانند صورت، گردن و دستها را که معمولا در معرض نور آفتاب هستند، محافظت کرد. قدرت محافظتی ضد آفتاب ها معمولا پس از سه تا چهار ساعت کاهش می یابد به همین علت پس از گذشت 3 الی 4 ساعت اگر در معرض نور خورشید قرار دارید کرم ضد آفتاب را برروی پوست مجددا استفاده کنید.(خرید انواع ضد آفتاب ها از داروخانه آنلاین دارورسان.)

  • سیگار کشیدن ممنوع

سیگار کشیدن باعث از دست رفتن شادابی و افزایش چین و چروک  پوست می شود. سیگار کشیدن باعث تنگ شدن عروق بسیار ریز تغذیه کننده پوست گردیده و باعث کاهش خونرسانی به پوست می گردد. در نتیجه اکسیژن و مواد لازم برای تغذیه و بازسازی پوست کمتر به آن می رسند. از سوی دیگر سیگار کشیدن باعث تخریب پروتئین های کلاژن و الاستین پوست می شود که مانند یک داربست قوام و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می نمایند. تخریب این لایه از پوست باعث افتادگی و افزایش چین و چروک می گردد. علاوه بر همه این موارد، سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست و لبها را نیز افزایش دهد.

  • شستشوی پوست

برای شستشوی روزانه پوست از آب داغ استفاده نکنید. حمام کردن طولانی، استفاده از آب داغ و استفاده از صابون ها و شوینده های بسیار قوی باعث برداشته شدن چربی طبیعی پوست و خشکی پوست می گردند. از آب گرم و شوینده های ملایم برای شستشوی پوست استفاده نمایید. اگر پوست شما خشک است، از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. برای صبح و پیش از خروج از خانه از یک مرطوب کننده دارای ضدآفتاب استفاده نمایید. صورت و بدن خود را پس از شستشو و استحمام بیش از حد خشک نکنید. اجازه دهید کمی رطوبت روی پوست باقی بماند. حوله برای خشک کردن پوست مناسب تر از دستمال می باشد.

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

  • مواد غذایی سالم

رژیم های غنی از سبزیجات، میوه ها و روغن های مفید (مانند روغن زیتون و روغن امگای موجود در ماهی) دارای ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدان هستند که می توانند اثر مواد مضر شیمیایی موسوم به رادیکال های آزاد را خنثی کنند و روند طبیعی پیر شدن پوست را کندتر نمایند. با رعایت این رژیم و نوشیدن آب بیشتر می توانید پوستی شاداب تر داشته و نیز خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید.به سایت داروخانه آنلاین دارورسان مراجعه کنید و انواع مکمل های امگا 3 را به راحتی تهیه کنید.

  • خواب کافی،ورزش و کاهش استرس

کم خوابی یکی از عوامل مهم تخریب پوست چه به صورت کوتاه مدت و چه دراز مدت می باشد. خواب کافی و ورزش، راز شادابی پوست برخی از افراد مسن است. ورزش باعث افزایش خونرسانی به پوست، تعریق پوست و خروج مواد مضر از آن و شادابی پوست می گردد.

استرس زیاد باعث ایجاد رادیکال های آزاد، مرگ سلولی و پیری پوست می گردد. با هر راه ممکن استرس خود را مدیریت کنید. ورزش همچنین می تواند به کاهش استرس کمک نماید.

  • خوابیدن با آرایش ممنوع

پوست در هنگام شب نیاز به تنفس دارد و مواد آرایشی جلوی این امر را می گیرند. از یک آرایش پاک کن ملایم برای برداشتن آرایش استفاده کنید و سپس پوست را با آب ولرم بشویید. آرایش خود را قبل از ورزش کردن نیز پاک کنید،زیرا مواد آرایشی جلوی تنفس طبیعی پوست در هنگام ورزش و خروج مواد مضر را از پوست می گیرند و در افراد مستعد ممکن است سبب بروز جوش و آکنه گردند. هفته ای یک بار در حمام از مواد ساینده پوست مانند اسکراب (Scrub) استفاده نمایید.چرا نباید با آرایش بخوابیم ؟

  • ویتامین

 برای آن که ویتامین‌ های لازم پوستتان را تامین کنید، می‌توانید به سراغ کرم‌ها یا محصولات مراقبتی بروید که حاوی موادی هستند که سلامت پوست‌تان را تضمین می‌کند. یکی از این محصولات سرم‌های ویتامین C است که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، مانع از چروک‌شدن پوستتان می‌شود.

  • از لمس کردن صورت خودداری کنید

 این کار نه تنها باکتری ها را گسترش داده و باعث ایجاد جوش می‌شود، بلکه می‌تواند منجر به ایجاد زخم، افزایش چین و چروک و حتی ابتلا به آنفولانزا یا ویروس های دیگر هم شود.

مواد غذایی موثر در داشتن پوستی سالم

مواد غذایی موثر در داشتن پوستی سالم

  • چای سبز

چای سبز غنی از آنتی اکسیدان ها و پلی فنول است که می تواند در حفظ کلاژن پوست، بهبود سیستم ایمنی و تقویت پوست موثر باشد.

  • ماهی های چرب

ماهی های چرب غنی از امگا۳ هستند که در حفاظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید و همچنین آسیب های پوستی بسیار موثر عمل می کنند. 

  • شکلات تلخ

شکلات تلخ مرغوب، محتوای آنتی اکسیدانی به مراتب بیشتر از توت ها دارد. شکلات تلخ حاوی فلاونول ها است که باعث بهبود خونرسانی به بافت پوستی شده و شفافیت و طراوت پوست را به ارمغان می آورد.

  • انار

انار التهاب را کاهش می دهد، به کنترل قندخون بالا کمک می کند، آسیب های پوستی را بهبود می بخشد و از عوارض اشعه های خورشید بر پوست می کاهد.

  • گوجه فرنگی

گوجه فرنگی خام منبع غنی از ویتامین C و گوجه فرنگی پخته غنی از آنتی اکسیدان لیکوپن است. در هر دو حالت گوجه فرنگی برای داشتن یک پوست سالم و شفاف بسیار مناسب و ایده آل است.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری