0
سیگار و اثرات مخراب آن بر ریه

سیگار و اثرات مخراب آن بر ریه

  • تاریخ انتشار: 11 بهمن 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

سیگار

هر بار با مصرف  ۱۵ نخ سیگار، جهشی در بدن رخ می­ دهد. جهش عامل شروع سرطان است. یکی از اثرات زیان‌بار سیگار کشیدن این است که باعث می‌­شود تا سیستم ایمنی ما بیش از حد کار کند. بدن گلبول‌های سفید را برای عکس‌العمل به جراحت­‌ها، عفونت‌ها و حتی سرطان ایجاد می‌­کند. آزمایش خون نشان می­‌دهد که سطح گلبول‌های سفید خون با استعمال سیگار بالا می‌­ماند. این افزایش به این معنی است که بدن ما به طور مداوم در حال مبارزه با صدمه‌­های ناشی از دود سیگار می‌­باشد. این فشار مداوم در سیستم دفاعی بدن ایجاد اختلال می­‌کند.(مقاله شربت دایان ایمیون و تاثیر آن بر سیستم ایمنی را مطالعه کنید.)

 

ریه افراد سیگاری

ریه افراد سیگاری هنگام مصرف سیگار میزبان بیش از ۷۰۰۰ نوع ماده شیمیایی مضر است که بسیاری از آنها سمی هستند. وقتی این مواد به اعماق بافت­‌های بدن می‌­رسند، ایجاد آسیب می­‌کنند و بدن ما برای بازیابی سلامتی باید با هر بار سیگار کشیدن با عوارض آن مبارزه کند. ریه­‌ها مثل یک بادکنک کشسان هستند. آنها با دم، باد کرده و با بازدم تخلیه می­‌شوند. سموم موجود در دود توتون بافت نرم شش­‌ها را ملتهب می­‌کند. بعد از سال­‌های متمادی از استنشاق دود سیگار این حالت کشسانی و تبادل هوا به سختی انجام می­‌شود. در طی زمان، این آسیب‌ها می­‌تواند به بیماری منجر شود. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار به سرعت به شش‌ها رسیده و سپس به تمامی قسمت­‌های بدن می­‌رسد. این مواد به سرعت از ریه­‌ها به خون منتقل می­‌گردند و خون از طریق سرخرگ‌ها آنها را به تمام بدن می­‌رساند، ریه‌ها، رگ‌ها و بافت‌های نرم ملتهب شده و سپس آسیب می­‌بینند.

سرفه، سرماخوردگی، خس­خس و آسم تازه شروع ماجراست. سیگار می ­تواند منجر به بیماری­ های مرگبار نظیر ذات­ الریه، آمفیزم و سرطان ریه شود. ۸۴% از آمار تلفات در اثر سرطان ریه و ۸۳% آمار فوت ناشی از بیماری مزمن انسداد ریه در افراد سیگاری اتفاق می ­افتد. به مجموعه ­ای از بیماری ­های ریوی مانند برونشیت مزمن و آمفیزم COPD می­گویند که بیماری شدید و تضعیف­ کننده است. افراد مبتلا به COPD در امر تنفس دچار مشکل می­ شوند. علت اصلی بروز مشکل تنفسی باریک شدن مجرای هوا و تخریب بافت ریه است. ازجمله علائم شایع COPD می­توان به تنگی نفس هنگام فعالیت، سرفه­ ی مداوم همراه با خلط و عفونت ­های مکرر قفسه­ ی سینه اشاره کرد.

ریه افراد سیگاری

دیگر عوارض مصرف سیگار

  •  شش ها

شش ها و ریه ها اصلی ترین و حساس ترین اندام ها هستند که در معرض خطر دود سیگار قرار دارند..شخصی سیگار میکشد علاوه بر کشیدن خود سیگار موادی شیمیایی همراه با سیگار وارد ریه هایش میشود،این مواد تاثیرات بدی روی ریه ها و شش ها دارد که فقط مسئله زمان است تا تاثیرات خودش را بگذارد. سرفه سرماخوردگی خس خس کردن  را می توان علائم شروع آن ها دانست و در ادامه به ذات الریه سرطان ریه و آمفیزم و برونشیت مزمن اشاره کرد.

  • قلب

قلب نیز همانند ریه ها از مهم ترین قسمت های بدن است که در معرض استعمال سیگار ضرر های زیادی میبیند که بعضا باعث بیماری هایی می شود. سیگار کشیدن روی تمام سیستم گردش خون تاثیر منفی داره و باعث میشود در معرض بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی و مغز و اعصاب قرار بگیرید.

  • معده

سیگار کشیدن بر روی معده و گوارش نیز تاثیرات مضری دارد بطوری که افرادی که همواره در معرض استعمال سیگار هستند خطر ابتلا به زخم معده و سرطان معده را دارند بطوری که سیگار باعث میشود معده در مهار کردن اسید معده و مقاومت کردن با باقیمانده آن بعد از خوردن غذا را کاهش دهد که همین باعث تضعیف دیواره معده می شود.برا کسب اطلاعات بیشتر مقاله همه چیز درباره آندوسکپی معده را مطالعه کنید.

  • پوست و مو

نیکوتین و تنباکو موجب میشوند اکسیژن به اندازه کافی به سطح پوست نرسد و همین دلیل پیری زودرس پوست است بطوری که سال ها پیر شدن پوست رو جلو میندازد و چین و چروک های زیادی را به وجود می آورد و همچنین  باعث ریزش مو و طاسی در طول زمان میشود.

  • دهان و بینی

بوی بد دهان پوسیدگی دندان و خرابی لثه را از ضرر های سیگار میشود نام برد که در بین سیگاری ها رایج است. همچنین کاهش حس چشایی و بویایی نیز در بین سیگاری ها به تعداد زیادی مشاهده شده. 

 

چگونه سیگار را ترک کنیم؟

درمان دارویی سیگار

درمان دارویی سیگار

  • (NRT) جانشین نیکوتین

در این روش به بدن شما بدون کشیدن سیگار ،نیکوتینی را که نیاز دارد می رسانند .این دارو به صورت  چسب روی پوستی ،لثه ای و اسپری ریوی وجود دارد. به نظر اگر آن را بصورت پوستی به همراه لثه ای ویا اسپری استفاده کنید اثر بهتری خواهد داشت. این دارو می تواند باعث تحریک پوست ،دهان ،گلو ویا بینی شود ولی این کوتاه مدت خواهد بود.این روش  احتمال ترک کامل را دوبرابر می کند.

  • بوپروپیون

این دارو تمایل بدنی به سیگار را کم می کند ولی باعث کم خوابی میگردد . اگر شما از تشنج یا بیماری دوقطبی رنج می برید نباید ازاین دارو استفاده کنید.

  • وارنیکلین

این دارو تمایل بدنی برای نیکوتین را کم می کند .اگر سیگار بکشید این دارو لذت آن را کم می کند .با این وجود این دارو باعث حالت اضطراب ،نوسان خلق، و مشکلات خواب می گردد.بیمارانی که از مشکلات روانی رنج می برند باید از مصرف این دارو اجتناب کنند.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری