0
راه های سفید شدن پوست صورت

راه های سفید شدن پوست صورت

  • تاریخ انتشار: 28 شهریور 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

راز سفید شدن پوست صورت چیست؟

عوامل مختلفی مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب، آلودگی‌های محیطی، عادت‌های غلط در سبک زندگی، استرس و وضعیت پزشکی می‌توانند باعث تیره و کدر شدن پوست شوند. داشتن یک پوست روشن و شفاف و بدون عیب رویای افراد زیادی بخصوص خانم‌هاست و حتماً شما هم از آن افرادی هستید که به پوست خود اهمیت می‌دهند و می‌خواهند بدانند راز سفید شدن پوست صورت چیست؟

 

عمل روشن کردن پوست چیست؟

عمل روشن کردن یا سفید کردن پوست، یک روش درمانی زیبایی است که هدف آن روشن کردن مناطقی از پوست با رنگ تیره است. از این روش معمولاً برای از بین بردن عارضه‌های پوستی از قبیل ماه‌گرفتگی و یا ملاسما (لکه‌های تیره) استفاده می‌شود. روش‌های زیبایی که برای روشن کردن پوست استفاده می‌شوند معمولاً تولید ملانین در پوست را کاهش می‌دهند. ملانین یکی از رنگ‌دانه‌های پوست است که رنگ آن را تأمین کرده و از پوست در مقابل اشعه‌ی خورشید مراقبت می‌کند.

مزایا

  • علاوه بر روشن کردن پوست، این روش برای درمان جوش، ملاسما، ناهماهنگی رنگ پوست و لکه‌های تیره‌ی پوستی (هیپرپیگمنتاسیون) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • این روش می‌تواند اعتمادبه‌نفس افرادی که باور دارند رنگ پوست روشن می‌تواند آن‌ها را زیباتر جلوه دهد را افزایش دهد چراکه بر روی این افراد اثرات روحی و روانی مثبتی خواهد گذاشت.
  • این روش اثرات ضد پیری دارد : می‌تواند لکه‌های ایجاد شده در اثر کهولت سن را از بین برده و به پوست شما طراوت و شادابی می‌بخشد.
  • این روش سلامت پوست شما را بهبود بخشیده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

کرم رتینول

رتینول (الکل ویتامین A) که مهم‌ترین شکل طبیعی ویتامین A می‌باشد، اصلی‌ترین ویتامین استفاده شده برای درمان پوست آسیب دید است. رتینول فرایند تقسیم سلولی در پوست را تحریک کرده و درنتیجه باعث بازسازی و جوان شدن پوست می‌گردد. یکی دیگر از مزایای استفاده از رتینول، تحریک تولید کلاژن و فعالیت می‌وزی است که باعث روشن شدن پوست و از بین رفتن چین و چروک‌های آن می‌شود.

سرم سفید کننده

سرم های سفیدکننده‌ی پوست غلظت بالاتری از عامل‌های فعال را در خود دارند و درنتیجه می‌توانند به لایه‌های عمیق‌تری از پوست نفوذ کنند. ازآنجایی‌که این مواد سطح بالایی از عوامل مغذی را دارند می‌توانند به بازیابی رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست کمک کرده و همچنین تولید چربی پوست را کنترل کنند. در مقایسه با کرم صورت که تنها ۵ تا ۱۰ درصد از آن را عوامل فعال تشکیل می‌دهند، سرم صورت حاوی ۷۰ درصد عوامل فعال بوده و می‌تواند خاصیت روشن و مرطوب‌کنندگی بیشتری داشته و از جوش زدن صورت جلوگیری کند.

لایه‌برداری شیمیایی

یکی از رایج‌ترین روش‌های روشن کردن پوست، لایه‌برداری شیمیایی است که در آن، محلول‌های لایه‌برداری مانند آلفا هیدروکسی اسید بر روی پوست گذاشته می‌شوند تا لایه‌ی سطحی آن را در مناطق تیره‌تر بردارند. لایه‌برداری شیمیایی در درمان لکه‌ها، ناهماهنگی‌های رنگ پوست و چین و چروک‌ها مؤثر بوده و می‌تواند با روشن کردن رنگ پوست، خاصیت جوان‌سازی قابل‌توجهی نیز به همراه داشته باشد.

میکرودرم ابریژن

برای انجام میکرودرم ابریژن به یک متخصص مراجعه کنید. این روش شبیه به صاف کردن یک تکه چوب با استفاده از کاغذ سنباده است و از یک سطح ساینده برای برداشتن سلول‌های مرده و آسیب دیده‌ی پوست استفاده می‌کند و پوست را سالم‌تر و عاری از لکه‌های ایجاد شده در اثر کهولت سن به شما تحویل می‌دهد.

روش های سفید کردن پوست صورت

درم ابریژن

برخلاف میکرودرم ابریژن، در روش درم ابریژن سطحی‌ترین لایه‌ی پوست با استفاده از یک ابزار مخصوص برداشته می‌شود. این روش که توسط متخصص زیبایی انجام می‌شود، به از بین بردن جای جوش‌های عمیق و لکه‌های قهوه‌ای کمک می‌کند. این روش معمولاً برای صاف کردن ناهمواری‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پوست شما را زیبا و صاف می‌کند.

روشن کردن پوست با لیزر

لیزر می‌تواند لکه‌های تیره‌ی پوستی را از بین ببرد. این کار یا از طریق برداشتن لایه‌ی سطحی پوست و یا با آسیب زدن به سلول‌های تولیدکننده‌ی ملانین انجام می‌شود. نتایج روشن کردن و سفید کردن پوست با لیزر بسیار متفاوت خواهند بود. این روش ممکن است برای برخی کارآمد بوده و برای برخی هیچ اثری به‌جای نگذارد و یا اثر ایجاد شده‌ی آن موقتی باشد.

مزوتراپی

این تزریقات حاوی گلوتاتیون به عنوان یک عامل فعال می‌باشند. گلوتاتیون یک آنتی‌اکسیدان شناخته شده است. ویتامین C و گلوتاتیون به همراه یکدیگر استفاده می‌شوند تا رنگ پوست را روشن کنند. این تزریقات باید به مدت ۲ تا ۴ هفته به‌صورت هفتگی انجام شوند. پس از تکمیل درمان اولیه، ممکن است تزریقات برای حفظ آثار درمان ماهیانه ۱ یا ۲ بار انجام شوند. درصورتی‌که دوز این مواد کم بوده و فرد با انجام مرتب آزمایش خون تحت نظر باشد، هیچ عارضه‌ی جانبی ایجاد نخواهد شد. این روش درخشندگی خاصی به‌صورت داده و آثار آن به مدت ۳ تا ۴ ماه باقی خواهد ماند. همچنین، تزریقات با سوزن‌های بسیار نازکی انجام شده و درمان عملاً بدون درد خواهد بود.

خطرات مربوط به روشن‌کننده‌های پوستی

روشن کردن پوست خطرات بالقوه‌ای را به همراه دارد که در این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده‌ی طولانی‌مدت می‌تواند باعث پیری زودرس پوست شود
  • هیدروکینین می‌تواند باعث تغییر رنگ ناخواسته و دائمی در پوست شود.
  • بسیاری از عامل‌های سفیدکننده ازجمله مواد طبیعی می‌توانند باعث ایجاد تنش و حساسیت‌های پوستی شوند.
  • احتمال قرار گرفتن در معرض جیوه.

روش‌های درمانی طبیعی سفید شدن پوست چیست ؟

پاک‌سازی

پوست ما هر روز در معرض گرد و خاک، آلودگی، باکتری‌ها، نور خورشید و باد شدید قرار می‌گیرد. تمامی این آلودگی‌ها باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی شده و مشکلات مختلفی را در پوست ایجاد می‌کنند ازجمله لکه‌های تیره، پژمردگی، چین و چروک، خارش، جوش و موارد دیگر. پاک‌سازی پوست به جلوگیری از این مشکلات کمک می‌کند.

لایه‌برداری

پوست شما به‌طور مرتب سلول‌های جدیدی تولید می‌کند و سلول‌های پیر در لایه‌های بالاتر پوست جمع می‌شوند. سلول‌های مرده‌ی پوستی نیز می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های تیره‌رنگ بر روی پوست شوند. لایه‌برداری پوست به برداشتن این سلول‌های مرده کمک می‌کند. این کار همچنین همانندسازی سلول‌ها را تسریع کرده و گردش خون را تقویت می‌کند.

ماسک صورت

جدا از پاک‌سازی و لایه‌برداری، استفاده از ماسک صورت برای روشن کردن و رطوبت دهی به پوست اهمیت زیادی دارد. این کار برای درمان عارضه‌هایی که در زیر لایه‌ی سطحی پوست وجود دارند مفید است. ماسک صورت همچنین در سم‌زدایی و تقویت گردش خون اثر قابل‌توجهی داشته و بدین ترتیب به فرایند روشن شدن پوست نیز کمک می‌کند. می‌توانید برای گرفتن نتیجه‌ی مناسب، دو بار در هفته از ماسک صورت استفاده کنید.

رطوبت دهی

به دلیل تبخیر آب از پوست، این عضو خشک می‌شود. مرطوب کردن پوست باعث می‌شود تا بافت پروتئینی و لیپیدی پوست خشک شده حفظ شود. مواد مرطوب‌کننده یک لایه‌ی محافظ را بر روی پوست ایجاد می‌کنند.

 

1.ماسک صورت لیمو ترش

خاصیت اسیدی لیمو ترش به عنوان یک سفیدکننده‌ی طبیعی برای پوست عمل می‌کند و  ویتامین C بالای آن باعث افزایش رشد سلول‌های جدید پوست می‌شود. لیموترش آنتی اکسیدان هایی دارد که برای روشن شدن رنگ پوست بسیار مفیدند.

یک پنبه‌ی توپی را به آب‌لیموی تازه آغشته کنید و آن را مستقیما به صورت‌تان بمالید. حتی می‌توانید یک عدد لیموترش را بُرش بزنید و آن را روی پوست‌تان قرار بدهید تا آب لیموترش به پوست بچسبد. بگذارید حداقل یک ساعت بماند و سپس با آب بشویید. این کار را هر روز انجام بدهید. این راهکار ساده رنگ پوست‌تان را روشن می‌کند و می‌تواند از تشدید جای زخم‌ها روی صورت‌تان هم پیشگیری کند.

2.ماسک صورت ژل آلوئه‌‌ورا

آلوئه ورا می‌تواند هایپرپیگمانتاسیون یا تجمع بیش از حد رنگ‌دانه‌ها در بافت‌ها را کاهش بدهد و رنگ اصلی پوست شما را بازیابی کند. هایپرپیگمانتاسیون یکی از دلایل اصلی تنوع رنگ پوست است. همچنین تأثیر خنک‌کنندگی آلوئه‌ورا به تولید سلول‌های جدید و بازسازی بافت آسیب دیده کمک می‌کند که برای سلامت پوست مهم است. این راهکار ساده می‌تواند لکه‌های تیره را روشن کند و به‌طور کلی رنگ پوست‌تان را بازتر نشان بدهد.

لایه برداری صورت

3.ماسک صورت جو دوسر

بهترین راه افزایش رشد سلول‌های جدید پوست و در نتیجه سفید کردن پوست صورت، برداشتن سلول‌های مرده از روی آن است. جو دوسر به لایه برداری پوست کمک می‌کند و آن را نرم و انعطاف‌پذیر خواهد کرد.

جو دوسر را با آب گوجه فرنگی ترکیب کنید و روی صورت‌تان بگذارید. اجازه بدهید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. هنگام آب‌کشی، خمیر را به‌آرامی روی صورت مالش بدهید تا جو دوسر مانند یک لایه‌بردار، سلول‌های مرده‌ی پوست را جدا کند. این کار را هر روز انجام بدهید.

4.ماسک صورت عسل

عسل به سفید شدن پوست صورت و آبرسانی به پوست کمک می‌کند. خشکی پوست عاملی است که منجر به ناهمواری و تیرگی پوست می‌شود. عسل دارای خواص ضدباکتری نیز هست که به برطرف شدن لکه‌های ناشی از بالا رفتن سن و نیز  برطرف شدن جای زخم ناشی ازآکنه  کمک می‌کند.

عسل را به‌ صورت خود بمالید، بگذارید چند دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. این راهکار ساده به جدا کردن سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کند و جلوه‌ی باطراوت‌تر و روشن‌تری به پوست‌تان می‌دهد. روزی یک‌بار این کار را انجام بدهید.

 

یادتان باشد که این شیوه‌ها بسیار مؤثرند ولی به زمان نیاز دارند و برای اینکه به نتایج ایده‌آل‌تان برسید باید صبر داشته باشید. همچنین فراموش نکنید که سلامتی پوست به‌اندازه‌ی زیبایی رنگ آن اهمیت دارد. بنابراین در حفظ سلامت پوست‌تان هم کوشا باشید.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری