0
چرا بعد از خوردن شیر اسهال می گیریم؟

چرا بعد از خوردن شیر اسهال می گیریم؟

  • تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1401
  • نویسنده: معصومه رضوی
  • دیدگاه 0

چرا بعد از خوردن شیر دچار اسهال میشویم؟

غذا ها و نوشیدنی های مختلفی باعث ایجاد اسهال می شوند. حدود 70 درصد مردم جهان نمی توانند شیر و سایر محصولات لبنی را به راحتی مصرف کنند. برخی افراد ممکن است هنگام خوردن شیر به دلیل وجود لاکتوز در آن دچار اسهال شوند. در این شرایط مدفوع آبکی بوده و حتی ممکن است به دلیل از دست دادن مایعات بدن و مواد معدنی دچار کم آبی و خستگی شوید.

 

عدم تحمل لاکتوز

برخی افراد پس از نوشیدن شیر دچار اسهال و دل درد می شوند. علت این امر این است که وقتی این افراد با کمبود آنزیم لاکتاز که مسئول گوارش لاکتوز در دستگاه گوارش است، مواجه باشند، به عدم تحمل لاکتوز مبتلا می شوند. آنها در این شرایط توانایی گوارش لاکتوز موجود در شیر را ندارند و پس از مصرف آن دچار اسهال می شوند. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز 15 دقیقه تا دو ساعت پس از مصرف شیر یا دیگر غذاهای حاوی لاکتوز دچار علائمی مانند:نفخ، حالت تهوع، استفراغ، شکل گیری گاز می شوند.

هنگامی که اسهال دارید ممکن است هضم مناسب غذاهایی غنی از لاکتوز مانند شیر برایتان دشوار باشد حتی اگر بطور معمول دچار عدم تحمل لاکتوز نباشید. اسهال ناشی از ویروس می تواند شما را تا حدود 6 هفته پس از رفع اسهال نسبت به محصولات شیر حساس کند. از آن جا که برای هضم لاکتوز نیاز به تولید آنزیم لاکتاز بیشتری دارید ، این امر می تواند سبب مدفوع آبکی یا روده تحریک پذیر شود.


 

آلرژی به شیر

اسهال یکی از رایج ترین علائم آلرژی به شیر است. آلرژی به شیر علائمی مانند خس خس کردن ، کهیر زدن، استفراغ، گرفتگی های شکمی، مدفوع شل، مدفوع خون آلود، آبریزش بینی ، سرفه ، راش پوستی معمولا اطراف دهان دارد که بین پنج دقیقه تا سه ساعت پس از خوردن یا نوشیدن غذای حاوی شیر شکل می گیرند.

عدم تحمل لاکتوز و آلرژی به شیر متفاوتند:

آلرژی به شیر و عدم تحمل لاکتوز مشابه به نظر می رسند و تنها یک پزشک می تواند تشخیص دهد شما از کدام یک رنج می برید. مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز در گوارش قند موجود در شیر مشکل دارند اما آلرژی به شیر با سیستم ایمنی بدن انسان مرتبط بوده و یک آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین E پروتئین های موجود در شیر را به عنوان مواد مضر شناسایی می کند و در تلاش برای از بین بردن آنهاست به همین دلیل واکنش های سیستم ایمنی را موجب می شود.


 

ارتباط مصرف شیر با اسهال در کودکان

اسهال می تواند تاثیری جدی بر کودکان بگذارد بنابراین مهم است در طول زمانی که اسهال دارد غذاهایی مناسب به او بدهید. براساس مطالعه ای که در سال 1996 منتشر شد، محققان بررسی کردند که آیا رژیم غذایی با غلات خشک یا رژیم غلات شیری برای کودکان مبتلا به اسهال بهتر جواب می دهد یا خیر. آن ها دریافتند که علائم اسهال به طور کلی مدت مشابهی طول می کشد. این بدان معناست که مقدار متوسط شیر ممکن است هیچ تأثیر منفی در کودکان مبتلا به اسهال نداشته باشد.

شیر غیر پاستوریزه

در برخی موارد، در واقع شیر غیر پاستوریزه منشا اصلی اسهال است زیرا در آن باکتری هایی چون کمپیلوباکتر ژوژنی که باعث بیماری کمپیلوباکتر یوز می شود، شروع به رشد می کنند. به همین دلیل هنگامی که اسهال دارید و یا این که باردار هستید، از مصرف هر نوع شیر غیر پاستوریزه ای خودداری کنید تا از آلودگی آن پیشگیری نمایید.

 

چگونه از اسهال ناشی از عدم تحمل لاکتوز پیشگیری کنیم ؟

روش های مختلفی برای کنترل علائم و پرهیز از محرک ها وجود دارند که عبارتند از:

مصرف شیر و محصولات لبنی را کاهش دهید:

افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز نباید یک لیوان پر شیر یا مقدار زیادی پنیر مصرف کنند بلکه باید محصولات لبنی را در اندازه کوچک و کم مصرف نمایند تا با علائم آزاردهنده مصرف شیر مواجه نشوند.

محصولات لبنی کم چرب مصرف کنید:

افراد مبتلا به لاکتوز باید شیر بدون چربی یا کم چرب که حاوی لاکتوز کمتر هستند، مصرف کنند. مصرف پنیر چدار نیز به این افراد توصیه می شود.

شیر و محصولات لبنی را به همراه غذاهای دیگرمصرف نمایید:

برای از بین بردن علائم غیر قابل تحمل لاکتوز ، شیر یا محصولات لبنی را به همراه مواد غذایی دیگر مانند جو دوسر  یا نان مصرف نمایید تا شدت واکنش بدن کاهش یابد.

محصولات لبنی مصرف کنید که لاکتوز کمتری داشته باشند :

در بازار انواع مختلفی از محصولات لبنی وجود دارند که میزان لاکتوز موجود در آنها اندک است . افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز بهتر است از این محصولات استفاده کنند اما برخی افراد، حتی با نوشیدن این نوع شیر یا خوردن محصولاتی که لاکتوز کمتری دارند به شکل گیری نشانه های عدم تحمل لاکتوز منجر نمی شود. مصرف این قبیل محصولات سبب افزایش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت می شود. ممکن است متوجه این موضوع شده باشید ، زمانی که اسهال دارید ماست علائم کمتری نسبت به شیر ایجاد می کند زیرا حاوی لاکتوز کمتری نیز است.

غذاهای دیگر را جایگزین شیر و محصولات لبنی نمایید:

غذاهای دیگر مانند خامه های غیرلبنی، شیر سویا،شیر بادام ، پنیر سویا، و توفو  را جایگزین شیر و محصولات لبنی کنید . این قبیل محصولات دارای فواید تغذیه ای مشابه با شیر نیستند.


 

هنگام داشتن علائم شدید عدم تحمل لاکتوز شیر را حذف کنید :

چنان چه می دانید دچار عدم تحمل لاکتوز هم هستید اما اسهال ندارید، باید مراقبت بیشتری کنید تا از مصرف تمامی انواع شیر و فرآورده های آن خودداری کنید زیرا ممکن است علائم اسهال را شدید تر کند . توجه نمایید برخی داروها، غذاهای آماده و نوشیدنی های فوری نیز دارای لاکتوز هستند.

اگر از عدم تحمل لاکتوز رنج می برید و مصرف شیر و ... را از رژیم غذایی خود حذف نموده اید ، مصرف مکمل های حاوی ویتامین D ، کلسیم، ریبوفلاوین و پروتئین را فراموش نکنید تا از کمبود مواد مغذی در بدن جلوگیری شود.

مکمل لاکتاز مصرف کنید :

بر اساس توصیه مرکز پزشکی، قبل از نوشیدن شیر یا لبنیات، قرص های آنزیمی لاکتاز را مصرف کنید. مکمل های غذایی لاکتاز به گوارش لاکتوز کمک می کنند. برخی دیگر از انواع مکمل ها مایع هستند که می توانند پیش از نوشیدن به شیر اضافه شوند.
 

از اسهال ناشی از آلرژی به شیر پیشگیری کنید :

اگر پس از خوردن شیر و محصولات لبنی دچار اسهال و علائم مربوط به آلرژی به شیر می شوید، از مصرف شیر و محصولات لبنی خودداری نمایید. اگر مواد غذایی حاوی شیر مصرف نمودید و دچار واکنش های آلرژیک شدید، قرص های آنتی هیستامین مصرف کنید. اگر آلرژی شدید است ممکن است با آنافیلاکسی مواجه شوید. در این زمان دچار تورم گلو و مسدود شدن مسیرهای هوایی خواهید شد . با تجویز پزشک باید در این هنگام اپی نفرین تزریقی همراه داشته باشید.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری