0
ویتامین U چیست و چه فوایدی دارد؟

ویتامین U چیست و چه فوایدی دارد؟

  • تاریخ انتشار: 27 آبان 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

ویتامین U چیست؟

ویتامین U اصطلاحی است که در اوایل دهه ۱۹۵۰ برای شناسایی ترکیبی در آب کلم استفاده شد.ویتامین U یک ویتامین واقعی نیست، بلکه از اسید آمینه متیونین (Methionine) مشتق می‌شود.ویتامین U نه تنها به صورت مکمل، بلکه به طور طبیعی در مواد غذایی مختلف، به ویژه سبزیجات چلیپایی مانند کلم، بروکلی، جوانه‌های بروکسل و کلم کیل وجود دارد.
افزون بر این، شرکت‌های لوازم آرایشی ممکن است این ترکیب را به برخی کرم ها، سرم ها، ماسک‌های صورت و محصولات دیگر اضافه کنند.

 

ویتامین U چه فوایدی دارد؟

 

  • بهبود زخم معده

برخی از تحقیقات نشان دهنده این هستند که نوشیدن روزانه حدود 1 لیتر آب کلم باعث بهبود زخم های گوارشی می شود. باید گفت که جای سوال در مورد اینکه آیا ویتامین U باعث بهبود زخم های گوارشی می شود و یا سایر مواد مغذی موجود در آب کلم،  وجود دارد و برای مشخص شدن این مورد باید تحقیقات بیشتری انجام گیرد.

  • محافظت از ریه ها، کبد و کلیه ها

ویتامین U با محافظت از ریه ها، کلیه ها و کبد، از آن ها در برابر آسیب محافظت می کند. چند مطالعه حیوانی نشان داده اند که ویتامین U تا حدودی باعث بهبود آسیب های کبدی و کلیوی ناشی از داروی ضد تشنج والپروئیک اسید می شود، و به نظر می رسد که این ویتامین باعث کاهش مارکرهای التهاب می گردد. علاوه  بر این پژوهش های حیوانی نشان دادند که این ویتامین به کاهش آسیب های ریوی کمک می کند.

ویتامین U چه فوایدی دارد؟

  • کاهش سطوح کلسترول و تری گلیسیرید

برخی از شواهد نشان دهنده این موضوع هستند که مکمل های ویتامین U در کاهش سطوح کلسترول و تری گلیسرید کمک می کنند. اما این شواهد محدود و ضعیف می باشند. برای مثال یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داده است که ویتامین U از ایجاد سلول های چربی جلوگیری می کند و باعث کاهش سطوح تری گلیسرید می شود. در یک مطالعه دیگر افراد با مصرف روزانه 1.5 گرم ویتامین U، سطح کلسترول خوب یعنی HDL خود را افزایش دادند و از طرف دیگر توتال کلسترول دچار کاهش 10 درصدی شد اما تغییری در سطح تری گلیسیرید ایجاد نشد. این مطالعه با حضور شرکت کننده های کمی انجام شده است، بنابراین به تحیقات بیشتری نیاز دارد.

  • محافظت از پوست

این ویتامین به محافظت از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید و تسریع در روند بهبود زخم کمک می کند. مطالعات آزمایشگاهی حیوانی نشان دهنده این هستند که استفاده مستقیم ویتامین U بر روی زخم باعث سرعت بهبود آن می گردد. همچنین این ویتامین نش محافظتی در برابر سوختگی ها و آسیب های دیگر ناشی از پرتوهای فرابنفش دارد.

 

عوارض  ویتامین U چیست؟

این ویتامین اگر از مواد غذایی کامل، دریافت شود احتمالا بی خطر می باشد. با این وجود اطلاعاتی که نشان دهنده ایمنی  یا عوارض جانبی این ترکیب زمانی که به شکل مکمل باشد، شناخته شده نیست. به همین دلیل مصرف مواد غذایی مانند  کلم بروکلی و جوانه های بروکسل گزینه بی خطر برای افزایش میزان دریافت آن می باشند. طبق گفته آژانس مواد شیمیایی اروپا، این مواد بهتر است با احتیاط بیشتری مصرف شوند زیرا ویتامین U در تماس با چشم، پوست یا ریه باعث تحریک این اندام ها می شود.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری