0
درد سیاتیک و روش های درمان آن

درد سیاتیک و روش های درمان آن

  • تاریخ انتشار: 16 آذر 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

سیاتیک چیست؟

عصب سیاتیک از ناحیه نخاع شروع شده است و به سمت لگن، باسن امتداد دارد و سپس در ناحیه ساق پا به دو قست تقسیم شده است. این عصب یکی از طولانی ترین و مهمترین عصب ها در بدن است که به صورت مستقیم روی توانایی کنترل و ایجاد حس در ساق پا تاثیر میگذارد. زمانیکه عصب سیاتیک آسیب میبیند یا تحریک می شود، بیماری درد سیاتیک ایجاد می شود.در صورتی که عصب بعد از جاندازی شکستگی یا دررفتگی خوب نشود بسته به نوع آسیب عصب سیاتیک باید درمان شود.

 

درد سیاتیک چیست؟

درد رگ سیاتیک می تواند به صورت دردهای ملایم یا شدید به صورت کمر درد، درد باسن، پا و ساق پا ظاهر شود. شما همچنین ممکن است با احساس ضعف وبی حسی در این نواحی مواجه شوید. بوسیله آسیب دیدگی های عصب و فشار روی عصب مانند فشار روی مهره ها (استخوان های ناحیه کمروگردن) ایجاد می شود.

 

علت درد سیاتیک

  • بیرون زدگی دیسک

 مهره ها یا استخوان های ستون مهره ها بوسیله یک قسمت غضروف از یکدیگر جدا شده اند، این غضروف ها باعث لغزنده شدن مفصل و نرم شدن آن هنگام حرکت می شوند. زمانیکه اولین لایه از غضروف ها پاره می شود، بیرون زدگی دیسک ایجاد شده و ماده درونی دیسک می تواند بیرون بزند و باعث فشار روی عصب سیاتیک و در نهایت منجربه درد پا و کمر و بی حسی در ناحیه تحتانی بدن شود که به آن درد رگ سیاتیک یا درد عصب سیاتیک هم می گویند.

  • تنگی کانال نخاعی ستون مهره ها

 به این نوع اختلال استنوزیس ستون مهره های ناحیه کمر گفته می شود. این شرایط با تنگ شدن کانال های نخاعی ایجاد میشود این تنگی باعث ایجاد فشار روی نخاع و عصب سیاتیک می شود.

  • اسپوندیلوزیس(تغییرات استخوانی که باعث فشار به عصب می شود)

 این شرایط بر اثر فرسودگی دیسک ایجاد می شود. زمانیکه یکی از استخوان های ستون فقرات یا مهره ها به مهره دیگر فشار بیاورد این فشار باعث فشار و درد رگ سیاتیک می شود.

  • سندروم پیریفورمیس

 این سندروم یکی از اختلالات نادر ماهیچه ای است که در ماهیچه پیریفورمیس ایجاد می شود(این ماهیچه ناحیه تحتانی ستون مهره ها را به استخوان ران متصل کرده است). گرفتگی و انقباض در این ماهیچه باعث ایجاد درد سیاتیک می شود، که بر اثر فشار روی ناحیه ران که عصب  از آن عبورکرده است، ایجاد می شود. سندروم پیریفورمیس با انجام فعالیت هایی مانند نشستن های طولانی مدت، افتادن روی زمین ایجاد و منجر به درد عصب سیاتیک می شود.

عوامل موثر در بروز درد سیاتیک

عوامل موثر در بروز درد سیاتیک

  • سن: زمانی که سن افراد افزایش یافت بدن دچار پیری و فرسودگی می شود.
  • دیابت:این بیماری می تواند خطر آسیب دیدگی عصب ها را مانند عصب سیاتیک افزایش دهد.
  • سیگا رکشیدن:سیگار کشیدن باعث می شود که لایه خارجی دیسک در ستون مهره ها فرسوده شود.
  • شغل:انجام شغل های خاصی که باعث ایجاد فشار زیادی روی مفصل کمرمیشود، مانند شغل هایی که باید در آن اشیاء و اجسام سنگین بلند کرد یا شغل هایی که باید به صورت مستمر بنشینید یا حرکات چرخشی انجام دهید می تواند باعث بروز درد عصب سیاتیک کمر و پا شود.

علائم و نشانه های درد سیاتیک چیست؟

علائم درد عصب سیاتیک مشخص و واضح است. در صورتیکه دچار درد شوید، این درد از ناحیه تحتانی کمر به سمت باسن و در اندام های تحتانی به ویژه درد پا و کمر ایجاد می شود. بیماری درد سیاتیک بر اثر آسیب دیدگی عصب ایجاد می شود و ممکن است همراه با درد، علائم دیگر آسیب دیدگی نیز ایجاد شود.

  • احساس سوزن سوزن شدن و سوزش شدید در انگشتان و پا
  • درد کمر و پا که با انجام فعالیت و حرکت منجر به درد شدید می شود.
  • بروز بی حسی و ضعف که این علائم درد  می تواند در ساق پا و پا و در مسیری که عصب سیاتیک عبور کرده است، ایجاد شود و در موارد شدید بی حسی و بی حرکتی ایجاد می شود.
  • بی اختیاری در کنترل ادرار و مدفوع این علائم از نشانه های سندروم دم اسب است و باید بلافاصله بعد از بروز این علائم به پزشک مراجعه کنید. این علائم جزء نشانه های نادر درد رگ سیاتیک می باشد.

 

روش های درمان درد سیاتیک

  • دارو

مصرف داروهای تسکین دهنده  مانند استامینوفن  و داروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند بروفن و ناپروکسن  می تواند به درمان کمک کند ولی مصرف درست این داروها با دوز ضد التهابی که توسط پزشک متخصص تجویز  وتعیین می شود علاوه بر اثر تسکینی اثرات ضد التهابی و درمانی دارد.  گرفتگی ماهچه ها در درد سیاتیک هم به عنوان علت و هم معلول مطرح شده است  و مصرف  داروهای شل کننده عضلات مانند باکلفن می تواند مفید باشد زمانیکه درد خیلی  شدید باشد حتی  تجویز داروهای مخدرمانند (پتیدین ومورفین) لازم می شود.

 داروهای دیگری که ممکن است مصرف شود شامل مصرف داروهای ضدافسردگی درمیزان دوز پایین و یا دراوهای ضد تشنج می باشد که باعث کاهش تحریک عصب ها شده وتزریق کورتن  درناحیه اپیدورال کمری است.

روش های درمان درد سیاتیک

  • روش های خانگی درمان

استراحت:مهمترین مرحله در بهبود هر بیماری یا جراحتی استراحت است،بنابراین مطمئن شوید که بدن شما به مقدار کافی استراحت می کند.

یخ : یخ را بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید این امر باعث کاهش تورم و تنش می شود در حالی که از ناراحتی ناشی از درد سیاتیک کمی رهایی پیدا می کنید. کیسه های یخ را می توان برای مدت زمان ده تا بیست دقیقه در منطقه نگه داشته تا نتایج بهینه حاصل شود. این کار را سه تا چهار بار در روز انجام دهید. کیسه های یخ را با کمپرس گرم استفاده کنید  تا رگ های خونی را منقبض کرده و درد را تسکین دهید.

عضلات آسیب دیده را بکشید: ورزش های کم تحرک و کشش می تواند به بهبود عضله و تقویت آن در برابر آسیب بیشتر، کمک کنند. عضله piriformis را بکشید. این عضله در عمق باسن شما در زیر گلوتئوس ماکسیموس قرار دارد و به موازات عصب سیاتیک حرکت می کند و اغلب برای از بین بردن تنش روی عصب تاثیر دارد.

  • تزریق

تزریق استروئید درناحیه اپیدورال یکی دیگر از روش های درمان سیاتیک می باشد. داروی کورتیکواستروئید در فضای اپیدورال تزریق می شود، فضای اپیدورال به مایعی گفته می شود که در اطراف نخاع وجود دارد. تزریق این ماده به دلیل عوارض جانبی که در پی دارد با محدودیت هایی همراه است.

  • طب سوزنی

این روش با قرار دادن سوزن های ضد عفونی شده در نقاط خاصی از بدن انجام می شود،طب سوزنی باعث افزایش و ایجاد انرژی در بدن می شود. استفاده از این روش کاملا بدون درد است و می تواند در درمان درد عصب سیاتیک کمر و پا موثر باشد.

  • کایروپراکتیک

کایروپراکتیک یا درمان دستی می تواند، باعث تحرک ستون مهره ها شود و می تواند در درمان درد رگ سیاتیک موثر باشد. در این روش بسیار مهم است که شما به یک متخصص مراجعه کنید تا بتواند با بکار بردن تکنیک های فوق به درستی باعث کاهش درد شما شود.

  • جراحی

جراحی در مواردی که درد سیاتیک بسیار شدید باشد و بیمار با عدم کنترل ادرار و مدفوع مواجه شود، انجام می شود. دو نوع از رایجترین جراحی هایی که انجام می شود جراحی دیسککتومی و میکرودیسککتومی است جراحی دیسککتومی با برداشتن قسمتی از دیسک که باعث ایجاد فشار روی عصب سیاتیک شده است، انجام میشود. جراحی میکرودیسککتومی که با برداشتن دیسک بوسیله ایجاد یک شکاف کوچک و با استفاده ازمیکروسکوپ انجام می شود.

چگونه از درد های سیاتیک جلوگیری کنیم؟

  •  انجام تمرینات استقامتی برای مفصل کمر،شکم و ماهیچه های اصلی می تواند یکی از عوامل موثر در حفظ سلامتی مفصل کمر باشد.
  • حتما صندلی را که برای نشستن انتخاب می کنید به صورتی باشد که از مفصل کمر شما محافظت کند و بتوانید پای خود را روی زمین قراردهید و بازوهای شما در حالت استراحت قرار بگیرد.
  • از خودتان مراقبت کنید. برای بلند کردن اشیاءسنگین حتما زانوهای خود را خم کنید ومفصل کمرتان را کاملا صاف نگه دارید، بسیار از دلایل بروز علائم سیاتیک کمر و پا در اثر صدمات وارد به کمر به وجود می آید.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری