0
بهداشت قاعدگی؛ نکاتی که هر خانم باید آنها را بداند

بهداشت قاعدگی؛ نکاتی که هر خانم باید آنها را بداند

  • تاریخ انتشار: 27 تیر 1400
  • نویسنده: دلارام دهش
  • دیدگاه 0

دوران قاعدگی بخش مهمی از زندگی زنان بوده و همین سیکل است که زنان را سالم نگه می‌دارد. مراقبت های دوران قاعدگی برای تمام دختران بالغ و زنان امر بسیار مهم و ضروری است. تا حدی که برای توجه به رعایت بهداشت دوران قاعدگی یک روز را به نام روز جهانی بهداشت قاعدگی نامگذاری کرده اند. آگاهی از نکات بهداشتی دوران قاعدگی و رعایت آنها موجب می‌شود که دوران قاعدگی سالمی داشته باشید و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید. در این مقاله به نکاتی اشاره میکنیم که به زنان در حفظ بهداشت قاعدگی کمک می کند.با ما همراه باشید...

 

لباس زیر مخصوص دوران پریود داشته باشید

در دوران قاعدگی لباس زیر نخی بپوشید و زود به زود آن را عوض کنید. منافذ لباس زیر نخی به عبور راحت جریان هوا کمک کرده و دمای محل را تعدیل می کند. اما لباسهای نایلونی باعث گرما و تعریق زیاد می شوند و محل مناسبی برای رشد باکتری ها و قارچ ها می باشند.  در صورت لک شدن ، بلافاصله آن را بشویید و ضد عفونی کنید؛ لباسهای زیر را باید در آفتاب خشک کنید.
 
 

پد بهداشتی مناسب انتخاب کنید

مهمترین مسئله در دوران پریود جهت رعایت بهداشت تامپون یا نوار بهداشتی و جلوگیری از بروز حساسیت به نوار بهداشتی یا تامپون توجه به این نکات ضروری است: 

  • نوار بهداشتی های معطر استفاده نکنید چون باعث بروز حساسیت، سوزش، بوی نامطبوع و عفونت در ناحیه تناسلی می شوند.
  • در دوران قاعدگی باشد نوار بهداشتی خود را هر 4 تا 6 ساعت عوض کنید. عوض نکردن نوار بهداشتی می تواند علت بوی بد واژن
  • اگر با تعویض نوار بهداشتی و رعایت بهداشت قاعدگی هنوز بوی تند و بدی دارید، ممکن است دلیل بوی بد قاعدگی شما وجود عفونتهای قارچی، باکتریایی، مصرف آنتی بیوتیکها، عفونتهای مقاربتی، بیماریهایی مثل دیابت یا سرطانهای ناحیه تناسلی واژن باشد. برای اطمینان از سلامتی واژن باید به پزشک مراجعه کنید. 

 

 

خود را به درستی بشویید

شستن منظم واژن بسیار مهم است اما در دوران پریود به هیچ وجه نباید واژن خود را با شوینده ها و دوش ها بشویید.در دوران سیکل،ارگانیسم ها پس از برداشتن نوار بهداشتی به بدن شما می چسبند. بیشتر افراد مرتباً خود را می شویند ، اما نه به روش صحیح - یعنی استفاده از دستانتان از واژن به مقعد ، نه برعکس. حرکت دست از مقعد به واژن می تواند منجر به انتقال باکتری ها از مقعد به داخل واژن یا مجرای ادرار شود و منجر به عفونت بشود.از آب ولرم یا گرم برای شستن واژن استفاده کنید.آب ولرم یا گرم میتواند درد و گرفتگی شکم در دوران قاعدگی را تسکین دهد. اگر درد خفیفی در قاعدگی دارید، می توانید از این روش برای رفع درد استفاده کنید.
 
 

به یک روش بهداشتی پایبند باشید

خانم ها تمایل دارند در حین جریان شدید از تامپون و نوار بهداشتی یا دو نوار بهداشتی استفاده کنند که این یک روش کارآمد است. اگرچه ممکن است شما را خشک نگه دارد و از لباس های لکه دار جلوگیری کند؛ اما می تواند باعث ایجاد عفونت نیز شود. ترکیبی از دو روش خون را جذب می کند و ما را از نیاز به تعویض تامپون و دستمال بهداشتی غافل می کند. بدون تغییر مکرر ، خون جمع شده باکتری ها را دعوت کرده و باعث عفونت می شود. بنابراین توصیه می شود که از یک نوار بهداشتی استفاده کنید و در حین جریان شدید هرچه بیشتر آن را عوض کنید.این قوانین اساسی به شما کمک می کند تا سالم بمانید و قاعدگی خود را بهتر مدیریت کنید.
 
 
 
 
نوارهای بهداشتی خود را به درستی دور بیاندازید

قبل از دور انداختن نوارهای بهداشتی به درستی بپیچید ، بنابراین باکتری ها و عفونت ها گسترش نمی یابند. آنها را شستشو ندهید زیرا باعث مسدود شدن توالت آب می شود و باکتری ها را در سراسر آن پخش می کند.

 

کیفیت خواب خود را جدی بگیرید

اختلال خواب در زنانی که دچار سندرم پیش از قاعدگی شدید هستند ، شایع است. خواب کم همچنین می تواند منجر به اختلال در خلق و خو ، بی نظمی هورمون ها و اختلال در چرخه قاعدگی شود.

  1. در اواخر روز از مواد محرک مانند قهوه و چای سبز خودداری کنید.
  2. از وعده های غذایی سنگین یا غذاهای پرادویه درست قبل از خواب خودداری کنید ، خصوصاً اگر مستعد علائم ریفلاکس هستید.
  3. یک برنامه منظم برای خوابیدن ایجاد کنید.
  4. قبل از خواب با یک حمام یا دوش آب گرم استراحت کنید.
  5. با یوگا یا مدیتیشن استرس خود را کاهش دهید.
  6. چای های سنبل الطیب ، گل گاوزبان و بابونه ممكن است به تحریک خواب كمك كنند.
  7. مکمل های ملاتونین ممکن است در بعضی موارد مفید باشد.
  8. اگر همچنان در خواب مشکل دارید ، به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

 

ورزش و فعالیت بدنی داشته باشید

مطالعات نشان داده است زنانی که به طور منظم ورزش می کنند کمتر دچار درد قاعدگی ، گرفتگی عضلات و اختلال در خلق و خو می شوند.  ورزش برای PMS مفید است؛ مطالعات نشان می دهد که ورزش می تواند هورمون های شاد مانند سروتونین و اندورفین را آزاد کند.

 

رژیم غذایی

مجموعه ای از شواهد نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی ، کلسیم و ویتامین D و چربی حیوانی کم ، نمک و کافئین ممکن است خطر ابتلا به علائم PMS را کاهش دهد. اجتناب از نمک می تواند به کاهش احتباس مایعات ، نفخ شکم ، تورم پستان و درد کمک کند. مصرف زیاد کافئین نیز  می تواند باعث تحریک پذیری ، کم خوابی و گرفتگی های قاعدگی شود.
یک رژیم غذایی سالم حاوی مقدار زیادی سبزیجات (پنج وعده در روز) ، میوه (دو وعده در روز) ، مغزها ، دانه ها ، ماهی (حداکثر سه وعده در هفته) و سایر منابع غذایی امگا 3 مانند کتان یا دانه های چیا ، مصرف کم غذاهای لبنی چربی ، پروتئین هایی مانند حبوبات و تخم مرغ ، و انواع غلات کامل مانند برنج (قهوه ای ، باسماتی ، دونگارا) ، جو دوسر سنتی ، آرد گندم سیاه ، نان های سبوس دار (چاودار ، اسانس) ، ماکارونی سبوس دار ، کوسکوس ، ارزن یا دمنوش. گوشت بدون چربی (گوشت قرمز یا مرغ) منبع مهمی از آهن و پروتئین است ، به ویژه برای زنان با پریود شدید. از مصرف چربی های اشباع مانند کره ، خامه ، بیکن و چیپس سیب زمینی خودداری کنید. نمک و کافئین را محدود کنید. آب و چای های گیاهی مانند بابونه را بیشتر بنوشید.مصرف غذاهای غنی از کلسیم مانند آجیل ، لبنیات کم چرب ، ماهی دارای استخوان مانند ماهی آزاد و ساردین ، ​​توفو ، کلم بروکلی را افزایش دهید.
 

و در آخر از معجزه مکمل های غذایی غافل نشوید

مولتی ویتامین های دارای B,E,D,منیزیم و.. که میتوانید با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که استفاده از این مکمل ها خطری با شما ندارد. برخی مکمل ها ممکن است با دارو تداخل داشته باشند.

 

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری