0
علت کم پشتی مو  و روش های درمان آن

علت کم پشتی مو و روش های درمان آن

  • تاریخ انتشار: 06 شهریور 1400
  • نویسنده: ملیکا رادمهر
  • دیدگاه 0

علت کم پشتی مو و روش های درمان آن؟

ریزش مو به طور مشابه در افراد خانواده ریزش مو ارثی شناخته می شود.این نوع ریزش به عنوان ریزش مو با الگوی مردانه آلوپسی آندروژنیک شناخته شده است.اگر شخصی از بستگان خودش ریزش مو دارد خطر ریزش مو ارثی در آن ها افزایش می یابد.عوامل ژنتیکی مختلفی بر ریزش مو تاثیر دارد از جمله :

1-سن ریزش مو 

2-سرعت از دست دادن موها

3-الگو و  مساحت ریزش مو 

چرخش ریزش مو در افرادی که ریزش مو ارثی دارند متفاوت است:

1-فولیکول های مو کوچک تر میشوند

2-فاز رشد مو کوتاه میشود

3-مو ها سریعتر می ریزند

در نتیجه مو ها  به مرور زمان نازک تر و بی رنگ تر میشود.

 

آلوپسی آندروژنیک چیست؟

نوعی ریزش مو در زنان و مردان است. در مردان با الگوی مشخصی از دو طرف شقیقه مو ها از بین میروند و خط رویش مو ها عقب میرود و شکل مشخص (M) را تشکیل میدهند.  در مردان بیماری های :عروق,بزرگتر شدن پروستات,سرطان پروستا,فشار خون بالا و ... به آلوپسی آنروژنیک مربوط است.

الگوی ریزش در زنان با مردان متفاوت است.در خانم ها مو ها در تمام قسمت های سر نازک میشود و موها به عقب نمی رود. آلوپسی آندروژنیک در زنان به ندرت موجب طاسی کامل می شود.در زنان بیماری های:سندروم تخمدان پلی کیستسک(pcos)همراه است.

 

 

علایم ریزش موی ارثی چیست؟

مردان:با کم پشت شدن تدریجی خط رویش موی  پیشانی شروع شده و پس از آن یک دایره یا نقطه کم پشت یا بی مو بر روی سر مشخص می شود.

زنان:به ندرت نقاط بی مو در سر دیده میشود اما کم پشتی و نازکی مو در تمام نقاط سر دیده میشود.

 

 

روش های درمان

دارو های درمان ریزش موی ارثی:

درمان ریزش مو ارثی با دارو,هنگامی که زود و با اولین نشانه های کم پشتی و ریزش مو باشد تاثیر بهتری خواهد داشت.درمان باید مداوم باشد تا رویش مجدد مو ادامه پیدا کند.اگر درمان متوقف شود رشد مجدد مو نیز متوقف شده و باعث ریزش مجدد مو می شود.میزان اثر بخشی درمان ممکن است تا 12 ماه قابل اندازه گیری نباشد.

برای درمان ریزش مو ارثی از دارو فینا استراید  و رویگین استفاده میشود که ریزش مو را متوقف میکند اما باید حتما تحت نظر پزشک متخصص  پوست و مو و به  تجویز ایشان مورد استفاده قرار گیرد.

 

مزو تراپی

روش تزریقی مزوتراپی متوقف کردن ریزش مو,نازک شدن و بهبود مو های کرکی ممکن است مناسب باشد.در این روش دارو و مواد تقویت کننده مو به صورت مستقیم به پوست سر تزریق می شود.

 

پی آر پی

پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت که ازنمونه خود فرد تهیه می شود,آثار درخشانی در رفع ریزش مو دارد.

روش های مزوتراپی برای کاهش ریزش مو

 

کاشت مو

درمان قطعی برای آلوپسی آندروژنیک در مردان کاشت مو است.فولیکول های بانک مو در مردان نسبت به هورمون های آنروژنیک مقاوم بوده و تراکم ایده عالی دارد. در زنان برای این شکل از طاسی مشکل است به دلیل این که طاسی در زنان تنها در بعضی بخش ها و جود دارد و قسمت های دیگر دست نخورده باقی می ماند مانند نواحی پشت سر که که معمولا در پروسه کاشت مو به عنوان بانک مو از این نواحی استفاده میشود.

 

درمان ریزش مو طب سنتی 

در درمان ریزش موی ارثی با روش سنتی درمان قطعی وجود ندارد و با استفاده از روش های شستشو وکنترل بیماری های زمینه ای به جلوگیری از ریزش مو کمک میکند.

استفاده از برخی روغن های تقویتی مانند روغن زرده تخم مرغ از ریزش مو جلوگیری کرد.

 

 

راه های جلوگیری از ریزش مو

1-از مدل های سفت و محکم جلوگیری کنید.

2-ازپیچاندن و مالش دادن و کشیدن مو اجتناب کنید.

3-ازاستفاده لوسیون های مو خیلی معطر اجتناب کنید.

4-از روش ها و درمان هایی که بیش از حد گرما دارد اجتناب کنید.

5-استفاه از محصولات قوی برای مو اجتناب کنید مانند(تافت,ژل,رنگ مو).

6-عدم دریافت آهن فولیک اسید.

7-استرس شدید و کنتر نشده.

8- برای حفظ میزان تولید طبیعی مو باید مقدار کافی پروتیین از طریق مواد غذایی دریافت نماید.پروتین ها در (گوشت,ماهی,مرغ,تخم مرغ,حبوبات خشک شده,پنیر توفو و آجیل )یافت می شود.

 

 

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری