0
اولین حمام کودک

اولین حمام کودک

  • تاریخ انتشار: 28 تیر 1400
  • نویسنده: دلارام دهش
  • دیدگاه 0

چگونه نوزاد تازه متولد شده را حمام کنیم؟

 

برخی از متخصصان اطفال توصیه می کنند اولین حمام کودک را تا چند روز به تأخیر بیاندازید، به دلیل اینکه پس از تولد ، کودک شما از ورنیکس پوشیده شده است. ورنیکس که ماده ای مومی بر روی پوست است و کودک را از میکروب های محیط محافظت می کند.اگر زایمان در بیمارستان داشته باشید ، پرستاران یا کارکنان بیمارستان مایع آمنیوتیک و خون را پس از تولد کودک شما پاک می کنند. اما احتمالاً این گزینه را دارید که به آنها بگویید در صورت انتخاب ورنیکس اضافی را پاک کنند.هنگامی که کودک خود را به خانه آوردید ، می توانید به او حمام اسفنجی بدهید. می توانید سر ، بدن و ناحیه پوشک آنها را تمیز کنید. این روش امن ترین راه برای استحمام کودک تا سقوط بندناف اوست .هنگامی که بند ناف به خودی خود افتاد ، می توانید کودک خود را با غوطه ور کردن بدن در یک حمام کم عمق ، شروع به غسل ​​کنید.

 

 

نحوه حمام اسفنجی کودک

نوزاد تازه متولد شده شما باید در چند هفته اول زندگی با حمام اسفنجی غسل شود. این ساده ترین راه برای تمیز کردن کودک قبل از افتادن بند ناف است.

حمام اسفنجی همچنین بهترین روش برای استحمام پسراني است كه در حين بهبودي محل ختنه ، ختنه شده اند.

همچنین می توانید در هر زمان که بخواهید یک قسمت یا تمام بدن او را بشویید بدون اینکه خیس بخورد ، یک حمام اسفنجی به او بدهید.

قبل از دادن حمام اسفنجی به کودک ، اطمینان حاصل کنید که تمام وسایل مورد نیاز خود را به راحتی در دسترس دارید. شما همچنین می خواهید اتاق را گرم کنید تا کودک شما راحت باشد.

لیست تهیه

  • بالشتک برای سطوح سخت ، مانند پتو یا حوله
  • کاسه ای از آب گرم و ولرم
  • پارچه شستشو
  • صابون ملایم کودک
  • پوشک تمیز
  • حوله کودک

 

مراحل حمام

  1. یک اتاق گرم ، حدود  (23.8 درجه سانتیگراد) را برای حمام انتخاب کنید ، لباس ها و پوشک کودک خود را خارج کنید و آنها را در یک حوله بپیچید.
  2. کودک خود را روی یک سطح صاف مانند زمین ، میز تعویض ، پیشخوان کنار ظرفشویی یا تختخواب خود قرار دهید. اگر کودک شما از زمین خارج است ، از بند ایمنی استفاده کنید یا همیشه یک دست را روی او نگه دارید تا مطمئن شوید که زمین نمی خورد.
  3. حوله را یک بار از هم باز کنید تا فقط ناحیه ای از بدن را که می شوید بشویید.
  4. از صورت و بالای سر کودک خود شروع کنید: ابتدا پارچه تمیز را در آب گرم فرو ببرید. برای این مرحله فقط از آب گرم و بدون صابون استفاده کنید تا از ورود صابون در چشم یا دهان کودک خود جلوگیری کنید. قسمت بالای سر و اطراف گوش های خارجی ، چانه ، چین های گردن و چشم ها را پاک کنید.
  5. یک یا دو قطره صابون به آب گرم اضافه کنید. پارچه دستشویی را در آب صابون آغشته کرده و بیرون بکشید.
  6. با استفاده از آب صابون اطراف بقیه بدن و ناحیه پوشک را تمیز کنید. شما می خواهید زیر بازوها و اطراف ناحیه تناسلی را تمیز کنید. اگر کودک شما ختنه شده است ، از تمیز کردن آلت تناسلی مرد برای خشک نگه داشتن زخم خودداری کنید ، مگر اینکه توسط پزشک کودک شما دستور دیگری داده شود.
  7. کودک خود را خشک کنید ، از جمله خشک شدن بین چین های پوست. پوشک تمیز استفاده کنید. می توانید از حوله های دارای کلاه  برای گرم نگه داشتن سرشان در هنگام خشک شدن استفاده کنید.

اگر پسری تازه متولد شده دارید که ختنه شده است ، برای تمیز یا خشک نگه داشتن ناحیه تا زمان بهبودی ، دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید. بهبودی معمولاً حدود یک هفته طول می کشد.

 

 

نحوه حمام کردن کودک در وان

پس از افتادن بند ناف نوزاد ، می توانید آنها را در یک قسمت از وان کودک حمام کنید . برای استحمام راحت کودک خود این مراحل را دنبال کنید:

  1. وان را با مقدار کمی آب پر کنید. معمولاً 2 تا 3 اینچ (معادل 0.5 لیتر) آب کافی است. بعضی از وان ها بسته به مدلی که دارید می توانید در ظرفشویی یا وان معمولی قرار دهید.
  2. پس از درآوردن لباس از کودک خود ، آنها را فوراً درون آب قرار دهید تا سرد نشوند.
  3. از یک دست برای حمایت از سر کودک خود و از دست دیگر برای قرار دادن پا در وان استفاده کنید. برای ایمنی ، سر و گردن آنها باید همیشه بالاتر از آب باشد.
  4. می توانید به آرامی بر روی کودک خود پاشیده یا آب گرم بریزید تا کودک در وان گرم شود.
  5. برای تمیز کردن صورت و موهای آنها از دستشویی استفاده کنید و هفته ای یک تا دو بار پوست سرشان را شامپو بزنید.
  6. با استفاده از آب گرم یا دستمال مرطوب ، بقیه بدن آنها را از بالا به پایین بشویید.
  7. کودک خود را به آرامی بلند کرده و با حوله خشک کنید. چین و چروک های پوست آنها را نیز خشک کنید.

به یاد داشته باشید که هرگز حتی یک ثانیه کودک را در وان تنها نگذارید. آنها می توانند به سرعت حتی در مقدار کم آب غرق شوند.

 

 

نوزادان چندبار به حمام نیاز دارند؟

در سال اول کودک شما ممکن است فقط حدود سه حمام در هفته نیاز داشته باشد. اگر هر بار که کودک خود را تمیز میکنید ، ناحیه پوشک را به خوبی بشویید ، این به اندازه کافی مکرر است.

استحمام یک بار در روز یا هر روز دیگر نیز امری خوب است ، اما به طور مرتب تر از آن می تواند پوست کودک شما را خشک کند. این امر به ویژه در مواردی که از صابون یا سایر شستشوی کودک استفاده می کنید ، وجود دارد.

 

آب باید چه قدر گرم باشد؟

دمای آب برای استحمام کودک شما باید گرم باشد ، هرگز داغ نباشد. دمای مناسب (بین 37 درجه سانتیگراد تا 38 درجه سانتیگراد) است. می توانید از دما سنج حمام برای کنترل درجه حرارت یا بررسی آب با مچ یا آرنج برای گرم و گرم نبودن آن استفاده کنید.

همچنین ، طرفین مختلف وان یا حمام کودک را بررسی کنید تا نقاط داغ وجود نداشته باشد. در صورت استفاده از وان یا لگن ، ابتدا آب سرد و سپس آب گرم را روشن کنید تا پر شود.

اگر در خانه ای زندگی می کنید ، می توانید بخاری را نیز تنظیم کنید تا از (48.8 درجه سانتیگراد) بالاتر نرود و این باعث می شود پوست کودک شما به شدت سوختگی ایجاد کند.

 

نحوه شستن پوست سر و موی کودک

برنامه داشته باشید که هفته ای دو مرتبه پوست سر یا موهای کودک خود را بشویید. برای شستن پوست سر یا موهای کودک خود ، به آرامی ماساژ دهید. اگر  کودک مو دارد ،شامپو کودک را یا مستقیماً روی پوست سر بگذارید یا آن را با دستمال مرطوب بشویید.

در وان کودک ، می توانید سر کودک خود را به آرامی عقب بریزید و در حالی که مقداری آب گرم می ریزید ، یک دست را روی پیشانی او نگه دارید. آب از دو طرف سر آنها می ریزد تا شامپو شسته شود.

شستن آرام موهای کودک به نقطه نرم لطمه ای نمی زند ، اما اگر نگرانی دارید با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. اگر کودک شما کلاه گهواره ای دارد ، می توانید به آرامی موها و پوست سر کودک خود را مسواک بزنید. اما مراقب پوست سر آنها باشید.

 

نکات تکمیلی 

هنگام استحمام کودک باید همیشه تحت نظارت باشد. هرگز نوزاد تازه متولد شده را بدون مراقبت در اطراف آب رها نکنید.

اگر نوزاد شما گریه می کند یا از زمان حمام لذت نمی برد، اطمینان حاصل کنید که فضای اتاق به اندازه کافی گرم است ، آب خیلی گرم نیست و شما آنها را در حوله پیچیده (هنگام حمام اسفنجی) نگه می دارید تا راحت باشد.

هنگامی که کودک شما به تنهایی نشسته است ، می توانید او را در وان کامل غسل دهید. اسباب بازی های حمام  یا کتاب ها می توانند به کودک در لذت بردن از وقت حمام کمک کنند ، اما با حباب ها احتیاط کنید ، زیرا حمام مکرر حباب دار می تواند پوست کودک را خشک میکند.

 

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری